Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 juli 2020

Hus utan trädgård av Ruth Halldén

Rosor
Damen som bemödar sig om rosor
vet ett sätt att leva
lika gott som något annat.
Hon mäter sin tid
och finner den kort.
Beslutar att till varje pris
tänja ut det som inte kan tänjas.

Se, det går ju, det går!
Hus utan trädgård (1959) av Ruth Halldén är hennes debut, hon var litteraturkritiker och har skrivit bland annat:
En bra bok: femtio förslag 1991.
Vid romanens rötter: essäer 1997.
Tankar om kultur 1999.
Radikaler & viktorianer 2004.

7 kommentarer:

Mösstanten sa...

Verkar intressant alltihop. Jag känner igen namnet men jag har inget läst av Ruth Halldén.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, hennes boktips och litterära essäer är trevlig läsning.

Znogge sa...

Låter intressant så jag tackar för tipset!

Christina Karlsson sa...

Rosor gillas och titeln låter intressant, så det kan tänkas vara en bok för mig.
Tack för filmtipset! Hade ingen aning om att den filmatiserats och fått titeln, Villebrådet. Nu har jag sett den,gillade filmen även om den inte var lika bra som boken. Men så är det ju oftast, med filmer som baseras på riktigt bra böcker. Svårt att leva upp till texten.

Må gott och ha en fortsatt fin sommarvecka!
Christina

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Ruth Halldén är intressant.

Christina, lite knasigt men ofta kan bok och film få olika namn, ha en bra vecka!

Mrs Calloway sa...

Ruth Halldéns recensioner läste jag alltid och litade på. har någon av hennes böcker också. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, nu finns ju hennes böcker, fortfarande trevlig läsning.