Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

28 juli 2020

är jag rik?

Nej, jag ska inte springa på loppis och köpa mer saker, lite nyfiken bara om vi har något värdefullt hemma. Läste i morgontidningen att på en marknad i Paris kan man få betalt flera tusen för ovanliga champagnekorkar.
Lånade Stora boken om Upsala-Ekeby 1940-1978 av Magnus Palm på biblioteket, intressant att se om vi har något.
Vi har ett dussin fruk- och serveringsfat Upsala-Ekeby, kanske lämna på loppis?

8 kommentarer:

Mösstanten sa...

Ja det vore väl något, om man hade en dyrgrip hemma. Förutsatt att man visste att det var en dyrgrip och inte lämnade den till loppis bara för att bli av med den.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, på tv har man ju sett att man kunnat göra fina fynd på loppis, och att många inte vet värdet av sina saker.

Znogge sa...

Vår dotter och svärson var ju med i Antikrundan och nog hade det ett fynd hemma. Samtidigt så tycker jag inte att värdet är det viktigaste utan att man gillar sina saker. Fast visst hade det varit spännande om man satt på en riktig dyrgrip :D

Faten tycker jag du ska behålla för de är fina.

Ama de casa sa...

Värdet i pengar är ju inte det största värdet, jag tycker allt man gillar är värdefullt :-)

Klimakteriehäxan sa...

Ibland blir man verkligen förvånad över vad folk/samlare kan tänkas betala för prylar man själv inte ser minsta glädje i. Tur att vi är olika!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag skulle bli vervös om jag hade nån dyrgrip hemma...

Ama, själv tycker jag om mina saker, håller med dig :)

Klimakteriehäxan, jag blir förvånad att folk inte gillar sina fina saker!

Christina Karlsson sa...

Ytterligare en sak att börja samla på då.... Tur att jag inte dricker champagne så ofta bara för då hade det blivit många korkar ;)
Vad fina dina fruktfat är! God läsning!

Och fortsatt fin onsdag!

Hanneles bokparadis sa...

Christina, nej, ska inte börja samla på något... utom böcker då :)