Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 juli 2020

veckans minsta paket

"Gå omkring och Skämmas för att stundom vara lycklig i en kroniskt trasig värld."
Fingervisningar : ur De svarta böckerna 1990-1997 av Werner Aspenström är knappt 190 g och 133 sidor, men innehåller desto mer.  Från 1951 och fram till sin död skrev Werner Aspenström regelbundet i sina anteckningsböcker med svarta pärmar: dagboksnotiser, iakttagelser, drömmar, reflexioner och skisser till dikter. Nitton böcker lämnade han efter sig. Och på varje sida finns det omisskännligt aspenströmska tonfallet:  
"Fåglar inklämda i böcker, som bokmärken. Inklämda tankar. Hur återge dem vingarna?"

"Akronym: förkortning av initialer som uppfattas som ett namn. 
Nato. Sifo. EG. Även min förkortning WA? "

Lite ny svensk poesi av Malte Persson.

11 kommentarer:

Mösstanten sa...

Men så fint! Aspenström tycker jag om.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag vill läsa mer av honom!

femfemman sa...

Kanske vore bra för själen att få läsa lite djupare tankar än de deckare och romantiska eller humoristiska romaner som min gamla hjärna släpper ganska så snart, efter att de är färdiglästa. Ska anteckna in för vårt biblioteks nyöppnande. Behöver kolla om hjärnan klarar av dem, innan jag köper. Tack för tänkvärda smakprov!//Anna-Lena

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, det upp till en vad man vill läsa, men kul att variera sin läsning. Bra med bibliotek, romaner lånar jag mest.

Znogge sa...

Den måste jag titta närmare på.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag vill läsa mer av Werner Aspenström.

wiolettan sa...

Intressant, blir nyfiken. En tur till biblioteket någon av de närmsta dagarna, vore bra.

Ama de casa sa...

Liten men naggande god :-)

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, bibliotek är riktiga skattkistor.

Ama, mycket visdom, väger inte för mycket i fickan 😀

Veiken sa...

Det gäller att variera sig, men man hamnar ofta i det man brukar läsa. Ibland är det svårt att tänka utanför boxen! :)

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, egentligen ganska roligt att variera sin läsning!