Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 juli 2020

Om trädgårdar av Simon Irvine - hett#55

Om trädgårdar av Simon Irvine hittade jag på loppis, en stor tung bok med massa konstnärliga bilder av Nina Ericson. Tänkte strunta i boken, men jag har ju sett Irvines vackra trädgård i Läckö slott, upptäckte nu hur härligt han skriver. Om livet, trädgård, konst, myter, sagor i en underbar blandning.
Speciellt trevligt att läsa om Irvines erfarenhet av engelska trädgårdar;
kompost, jord, det som man kan ta på och som är så viktigt.

Veckans inlägg i Monikas Hett i hyllan där man bekänner sina hyllvärmare.

20 kommentarer:

femfemman sa...

Tack för tips om Läckö slott. Njuterchelst trädgårdar på plats.
Hyllvärmare? Boken om Ingvar Carlsson är aldrig läst. En julklapp till maken tror jag. Ej heller boken om kungen Karl Gustav, som jag fått talet från dottern för många år sedan....//A-L

Mösstanten sa...

Vi var på Läckö slott för några år sedan och det var en fin upplevelse. Glad att jag äntligen kom dit.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, ibland blir böcker liggande, egentligen ingen fara, skulle vara konstigt att ha bara lästa böcker i sitt bibliotek.

Mösstanten, Läckö slott har väldigt vacker köksträdgård.

Monika sa...

Läckö slott har jag hört så mycket om att jag nästan tror att jag har varit där, men det har jag inte.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, trevligt utflyktsmål.

Boklysten sa...

Låter som ett ställe ma bo rde besöka. Boken känner jag inte till

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, historisk och vacker trädgård.

Znogge sa...

Jag tycker du gjorde helt rätt som köpte den!

Ama de casa sa...

Mina trädgårdsdagar är över. Var sak har sin tid. Mina egna trädgårdsdagar alltså, att gå runt i vackra trädgårdar som andra påtat ihop har jag absolut inget emot :-)

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, kostade inte många kronor på loppis.

Ama, vackra trädgårdar tröttnar man inte på :)

Lottens Bokblogg sa...

Gav bort våra trädgårdsböcker när vi flyttade till lägenhet...

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, kan delvis förstå det... men exempelvis engelska trädgårdsböcker är en resa för mig...

tanthuset.blogg.se sa...

Åh, den vill jag läsa!!!

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, helt underbar läsning!

Bokdivisionen sa...

Låter mysig!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, jättefin bok på många sätt!

KajsaLisa sa...

Gillar också engelska trädgårdar, dom jobbar med alla ytor och känns både ordnade och ruffiga. Själv har jag tyvärr nollinspiration för sånt.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, man kan njuta av andras trädgårdar.

Christina Karlsson sa...

Det där verkar till att vara en bok för mig. En trivsam trädgård är perfekt för läsning, måleri och fantasi. Tack för boktips!

Hanneles bokparadis sa...

Christina, helt fantastisk bok!