Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 augusti 2020

Flush av Virginia Woolf

Alla hundars dag den 26 augusti.
Flush (1933) av Virginia Woolf är ett rolig litet porträtt av paret Elizabeth Barrett Brownings och Robert Brownings cocker spaniel. En miljöskildring från 1850-talet med kontraster från det fina huset vid Wimpole Street vid Whitechapel med betjänt - och det fattiga East End, där bortsprungna hundar från fina damer kunde inbringa en bra slant. En skräckupplevelse för Flush. Inte får Flush ha sin matmor för sig själv heller, svartsjuka uppstår. Resan till Italien blir en vändning, där har inte rashundar någon högre ställning. Bokens miljö från Bloomsbury med viktoriansk snobbism, även bland hundar. Woolf kan beskriva både människors och hundars känslor med distans och humor.

"Flush went into society, of course. He met dogs at the pillar-box and outside the public-house; they welcomed him back with the inherent good breeding of their kind. Just as an English peer who has lived a liftime in the East and conttracted some of the habits of the natives"

14 kommentarer:

Znogge sa...

Det låter sm en väldigt intressant bok så den måste jag kolla upp!

Mösstanten sa...

Men dem vill jag ju också läsa! Tack för tips. Den åker in i läslistan.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Virginia Woolf är alltid intressant.

Mösstanten, inte så yckat som har förändrats sedan 1852, lätt att känna igen sig.

Ama de casa sa...

Idag ska jag gratta alla hundar jag ser - det brukar bli en hel del på en dag :-)

Lena i Wales sa...

Wow, den boken intresserar mig.
En era jag gillar och denna tidens miljöskildringar.
Bloomsbury är också intressant.
Ha det bra!

Klimakteriehäxan sa...

Låter som en kul hundbok!

Hanneles bokparadis sa...

Ama, ska du säga det på spanska :)

Lena i Wales, intressant tidsperiod på många sätt 🇬🇧

Klimakteriehäxan, ett annorlunda hundliv för hundra år sedan, och Virginia Woolf är intressant författare.

Ugglanoboken sa...

Den vill jag också läsa!

tanthuset.blogg.se sa...

Det verkar vara en härlig bok *säger hundmänniskan i mig*

Hanneles bokparadis sa...

Helena, intressant tidsskildring också.

Mia, hundmänniskan kan nog känna igen sig.

Ama de casa sa...

Jodå - jag sa "felicidades - es el día de los perros!" till allihopa :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, jag får googla 😀

Åsa sa...

Den där lät ju lite småkul. Lägger på minnet. :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, riktigt trevlig liten bok.