Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 oktober 2020

De vuxnas lögnaktiga liv av Elena Ferrante - smakbit

"Men oftare skällde hon på mig så fort jag sa något hon tyckte var fel; hon sa: sådan far, sådan dotter, eller retade mig för de kläder min mamma valt åt mig: du är stor nu, se vilka tuttar du har, du kan inte gå klädd som en barnunge, du måste göra uppror, Gianni, de förstör dig. Och sedan kom det gamla vanliga: titta på dina föräldrar, titta noga på dem, låt dem inte lura dig!" (sid 86)

De vuxnas lögnaktiga liv (2020) av Elena Ferrante berättar om trettonåriga Giovanna, som råkat höra sin fars ord om att hon är lika ful som sin faster. Fader är professor i historia och filosofi, han avskyr sin syster som städar hos andra. I sin vilsenhet söker hon upp sin faster Vittoria. Faster introducerar henne till det andra Neapel, det simpla - som det anständiga Neapel där uppe på kullarna fruktar och avskyr. Överklassens kvarter där hennes föräldrar lever. Vart tog armbandet vägen som faster gav Giovanna när hon var nyfödd? Giovanna försöker hitta sin plats i dessa två olika världar, men ingen av dem tycks kunna erbjuda henne några svar eller någon fast plats i tillvaron. Vad är sanning och vad är lögn? En stark välskriven berättelse om att växa och bli vuxen i en värld som vuxna styr.

Flera smakbitar: HÄR.

30 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

får se om jag läser denna. har fortfarande del 4 i Neapel - kvartetten kvar. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Ferrantes andra romaner är bra och läsvärda.

Monika sa...

Skulle egentligen har gjort ett besök i Neapel i våras och då hade jag en liten tanke att jag kanske skulle ta med mig en Ferrante. Så blev det ju inte, men det är ju inte kört för alltid. Kanske.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, så tråkigt... Neapel verkar vara en intressant stad.

Anna sa...

Jag läste Min fantastiska väninna men blev inte speciellt imponerad, så har inte fortsatt med Ferrante. Är dock lite sugen på denna, som fristående kanske jag har lättare för att ta den till mig.

Lotten sa...

Jag gillade inte alls Min fantastiska väninna, så jag har inte orkat prova någon mer av Ferrante.

Hanneles bokparadis sa...

Anna, Min fantastiska väninna var fin italiensk kvinnohistoria under sex decennier.

Ama de casa sa...

Jag minns hur ledsen jag blev när jag var liten - kanske 5 - 6 år - och det var nån som sa att jag var lik min farmor. Hon var ju alldeles skrynklig ju! När jag blev äldre tog jag det som en komplimang för farmor Beda var en väldigt vacker kvinna. Nu är jag är ytterligare "lite" äldre så är jag nog ännu skrynkligare än vad hon var vid jämförelsen :-D

Mia Eggimann sa...

Tack för smakebiten har inte läst något av författaren

Hanneles bokparadis sa...

Ama, och speciellt i tonåren är man inte nöjd med sitt utseende :)

Mia, en riktigt läsvärd författare, måna romaner blivit översatta.

Bokdamen sa...

Tänkt läsa den här någon gång. Tack för smakbiten!

Tine sa...

Denne har jeg lest og jeg likte den godt :) God søndag!

Lena sa...

Tack för smakbiten. Har flera böcker av Ferrante men har inte hunnit läsa någon ännu.

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Jag har läst en Ferrante, det blir inga fel för min del.

Hanneles bokparadis sa...

Tine, Elena Ferrante är riktigt bra författare.

Lena, ibland får böckerna vänta.

Freja, så kan det vara ibland.

femfemman sa...

Har hört talas om Ferrante. Vid olika tillfällen. Har aldrig läst. Kanske är dags!

Znogge sa...

Tack för smakbiten. Ferrantes böcker har hittills inte tilltalat mig dock.

Veiken sa...

Det finns så många bra böcker som man inte har en susning om. Bra att man kan få kan få bra tips i Blogglandia! Tack för smakbiten!

Boklysten sa...

Har läst annat Min fantastiska väninna av Ferrante och den funkade inte alls för mig. Tack för smakbiten!

Cinnamon sa...

Jag har bara läst den första boken i Neapel-kvartetten och fick inte mersmak. Tror inte jag komme rläsa mer av henne. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, hon är berömd bra författar.

Znogge, så kan det vara ibland, bra att mer blir blivit översatt.

Veiken, nya böcker kommer hela tiden, roligt.

Boklysten, en av mina bästa läsupplevelse, kvinnohistoria under sex decennier.

Cinnamon, jag har tyckt om hennes olika romaner.

Maria sa...

Intressant smakbit, tack så mycket! Jag har fortfarande delar kvar i hennes tidigare serie.

Paula sa...

Jag tillhör de få som inte läst Ferrante. Försökte mig på tv-serien men gillade inte den heller så jag gav upp. Vet inte varför inte det funkar för mig.
Tack för smakbit, stackars tös, jag vill gärna likna min mormor, hon var en ståtlig kvinna, fast hon var 172 och jag är 156 i strumplästen så jag kan inte leva upp till det...

Hanneles bokparadis sa...

Maria, Ferrantes böcker om italiensk kvinnohistoria under sex decennier är riktig bladvändare trots sina 1730 sidor, men hennes andra romaner är kortare och också läsvärda.

Paula, jag vill nog inte likna de gamla till utseende...

Therese på FamiljenBokmal sa...

Tack för smakbiten. Har inte läst någon av denna författares böcker.

Mrs Calloway sa...

har du bakat korvapuusti idag, Hannele?

Hanneles bokparadis sa...

Therese, jag gillar allt jag läst av Ferrante.

Mrs Calloway, haha, maken köpte på bageriet 🇫🇮

tanthuset.blogg.se sa...

Den lät verkligen intressant! Tack för smakbiten :) Kram

Bokdivisionen sa...

Jag läste hennes första i kvartetten men kom inte längre.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, jag tyckte om boken.

Bokdivisionen, så kan det vara, jag hade fantastisk läsupplevelse.