Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 oktober 2020

Tycho Brahe och bokmärke

Jag har besökt Tycho Brahes slottsträdgård på Ven och köpt en planta.

Alice  Lyttkens har skrivit en intressant bok om Tycho Brahe och Hven. 

Varje dag efter skolan gick jag förbi (Per) Pietari Brahe i Åbo (hans fru Kristina avled 1650 på Åbo slott och gravsattes i Brahekyrka på Visingsö)

Kanske även Gerd, BP har bokmärken.

15 kommentarer:

femfemman sa...

Trodde att Ven var Tocho Brahes domän. Enbart. En bra bit till Än i, tänker jag.
En planta från en fin trädgård, det bådar gott för att den ska ge glädje på sin nya växtplats.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, Ven är stort, även andra får plats där, ett nytt bokmärke blev det av etiketten.

Märtha sa...

Tittade in i din blogg, via Lena i Wales. Nu verkar jag som en viktigpetter, men det är Per Brahe som står i akademikvarteren i Åbo. Vad jag vet så hade Tycho Brahe inget att göra i Finland, inte så att han förtjänade en staty, i varje fall.

Hanneles bokparadis sa...

Märha, så är det nog, tänk vad man kan glömma på femtio år... många svenska kungar var nog i Åbo under Stormaktstiden, Tycho Brahe var ju mycket längre...

Geddfish ♥ sa...

Jag har varit på Hven eller Ven och cyklat runt ön. Var även i Brahes museum.
Skulle gärna återkomma till den vackra ön.
Kul med ett bokmärke och en planta därifrån!

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ så trevligt det låter, lagon ö för cykling, jag var där mest för trädgårdens skull.

tanthuset.blogg.se sa...

Brahehus och Visingsö har jag besökt men tyvärr aldrig Ven....

Znogge sa...

Jag som bor i Skåne har inte varit på Ven trots att vi har pratat om det många gånger. Snart måste det bli av!

Klimakteriehäxan sa...

Ven ar jag tyvärr aldrig kommit till.

Hanneles bokparadis sa...

Mis, då har du något att se framemot...

Znogge, finns mycket intressant att se och uppleva.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, Sverige är stort, fullt av intressanta resmål.

Lena i Wales sa...

Tycho Brahe är intressant på många sätt. T o m hans död är intressant, men hemsk.
Trevlig helg!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, han visste mycket om stjärnor ⭐️

BP sa...

Ett perfekt bokmärke igen! Snacka om multifunktionell "etikett".

Hanneles bokparadis sa...

BP, perfekt reseminne.