Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 november 2020

Bond Street av Norman Collins

"Men han kunde sin sak. I våningen två trappor upp härskare han över hushållsporslin, sängkläder, sovsäckar, handdukar, bilplädar, lädervaror, radio- och televisionsapparater. För en man med hans fysik var det ett betydande rike han hade erövrat och nu regerade över." (sid 16)
Bond Street (1958) av Norman Collins (översatt av Margareta Ångström) handlar om det stora varuhuset i London och om de människor som arbetar där. Härlig nostalgi, efterkrigstid i London. En välskriven tidsdokument om en värld som förändrats, fortfarande läsvärd.

"De flesta av hennes tillhörigheter tycktes ligga på golvet när hon behövde dem.

    Det berodde på att hon inte var mer än sjutton år. Hon levde fortfarande i pubertetsålderns oro. Livet låg framför henne som en lång korridor fylld av kaos och rådvillighet. Och mrs Privett följde tigande efter henne, plockade upp saker, slätade ut dem och la undan dem på sin plats. Så fort Irene hade tagit något ur en låda, såg den ut som om en inbrottstjuv hade besökt den. Och även när lådorna var stängda, stack alla upptänkliga saker ut ur dem likt bokmärken - strumpor, underklänningar och näsdukar." (sid 20)

Flera smakbitar: HÄR.

24 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

känner igen den där titeln, men jag har inte läst. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, en klassiker kan man nästan säga.

Marianne Augusta sa...

Åh så koselig. kan se for meg flere engelske tv serier når jeg leste utdragene. Fint!

Monika sa...

Kände inte till denna, men den låter intressant. Kan definitivt känna igen mitt 17-åriga jag, när allt jag behövde låg på golvet 😁

Hanneles bokparadis sa...

Marianne, boken väldigt brittiskt 🇬🇧

Monika, Collins är duktig på att beskriva människor.

femfemman sa...

Får mig att tänka på tv-serien Selfridges. Den gillade jag. Speciellt som man känner igen sig... Var/är det något riktigt varuhus som ligger på Bond Street..? Har i så fall missat det...och det är ju lätt att göra bland alla stora varuhus som finns i London.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, gillade Mr Selfridges, sann historia bakom.

Bokdivisionen sa...

Låter härlig, jag är nog lite anglofil jag också. :)

Boklysten sa...

Okänd bok för mig. Tack för smakbiten!

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Vår dotter som är 20 lägger allt på golvet. Men ingen går och städar upp efter henne :-)
Bond street har jag besökt.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdisionen, jag är nog mycket anglofilisk 🇬🇧

Boklysten, en sextio år gammal bok.

Lotten, jag har inte heller städat efter mina barn :)

Znogge sa...

Okänd för mig men tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Norman Collins har skrivit flera böcker, men det var för länge sedan...

Ama de casa sa...

Ja, får man inte resa irl så får man ju alltid göra det i böckernas värld. Tack för smakbitarna :-)

astridterese sa...

Det var en morsom beskrivelse, at ting stakk ut av skuffen som bokmerke. En skjønner jo godt hvordan det ser ut :-)
Ha en riktig fin søndag!

Robert W sa...

Härskare över sängkläderna? Det är olika vilka saker som kan få en att känna sig betydelsefull :) Tack för smakbiten!

tanthuset.blogg.se sa...

Intressant smakbit igen, tack för det :)

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Låter som en intressant bok!

Paula sa...

Okänd bok för mig, urusel på klassiker. Låter läsvärd, tack för smakbit

Hanneles bokparadis sa...

Ama, resor i böckernas värld duger gott nu.

AstridTerese, man kan bli slarvig om man har bråttom :)

Robert W, Eric Rammell var stolt över sitt jobb i det fina varuhuset.

Bokdamen sa...

Låter som en trevlig bok. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, mysigt att läsa lite äldre böcker ibland.

Cinnamon, riktigt trevlig läsning.

Paula, boken har flera år på nacken, fortfarande läsvärd.

Bokdamen, kan man inte resa så får man läsa böcker 🇬🇧

Villa Frejas bokblogg sa...

Å, låter trevligt och bra. En bok jag borde tycka om. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, trevlig läsning om en värld som nästan försvunnit.