Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 november 2020

slott, kojor och andra hus - tisdagstrio

1 Green Girl  (2017) av Kate Zambreno berättar om den unga amerikanska Ruth som säljer parfymer på fint varuhus i London, tillsammans med andra fattiga unga utländska flickor. De har knappt råd med mat, men nagelbehandling, frisör och cigaretter räcker pengarna till. Klädda i billiga reakläder och trendiga plastsmycken.
2 The Paradise-serien berättar om livet om dem som arbetar, handlar i det första varuhuset i norra England. Serien är inspirerad av Émile Zolas roman Damernas paradis (Au Bonheur des Dames). Tiden är 1875 och platsen Newcastle. Zolas bok har jag oläst hemma, sett serien i svt.
3 Bond Street (1958) av Norman Collins handlar om det stora varuhuset i London och om de människor som arbetar där, efterkrigstid i London.
 
Slott, kojor och andra hus
temat tisdagstrio hos: Ugglan.

24 kommentarer:

Znogge sa...

Det var många flickors dröm att få ett arbete på ett fint varuhus. Andra tider då...

Mösstanten sa...

Men så roligt! Du har valt tre böcker med varuhus! Suveränt bra uttänkt!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Kate Zambrenos bok är ny och beskriver nutid.

Mösstanten, visst blev det kul, bra historier alla tre.

Monika sa...

Varuhus, så klart! Har inte läst någon av dem.

Ugglanoboken sa...

Så spännande med varuhus! Trevliga tips!

Vargnatt sa...

Tack för tipsen!

Fialia sa...

Varuhus var lite otippat men hur kul som helst.

Boklysten sa...

Har inte läst någon av de här böckerna. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Monika, alla tre är riktigt bra böcker, olika tidsperioder.

Helena, riktigt läsvärda böcker.

Vargnatt, hoppas något lockar.

Ama de casa sa...

Snygg röd tråd med varuhus där :-)

Hanneles bokparadis sa...

Fialia, visst är varuhus också hus.

Boklysten, bra böcker från olika tidsperioder.

Ama, har nyss läst en bra bok om varuhus :)

Robert W sa...

Kul med det temat! Har inte läst nån av dem.

Mrs Calloway sa...

har inte läst någon av dessa varuhusböcker, men jag känner till författarnamnen

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, hus finns det i alla storlekar och stilar.

Mrs Calloway, bra författare alla tre.

wiolettan sa...

Verkar intressant, alla tre och roligt detta med ett "varuhustema".
Jag har inte läst någon av dom.

Maria sa...

Intressant med varuhus-tema! Jag har inte läst någon av dessa.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, en ny bok och två äldre.

Maria, alla tre är läsvärda.

Mia Eggimann sa...

Det var inga böcker jag kände igen, intressant.

Lena sa...

Tack för tipsen. Helt okända böcker för mig.

Cinnamon sa...

Har inte läst någon i din trio. Tack för tipsen!

Hanneles bokparadis sa...

Mia, en ny bok och ett par äldre.

Lena, riktigt bra alla tre.

Cinnamon, den första tror jag du skulle gilla.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Vilken fin Zola!

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, jag har hittat några gamla riktigt vackra Zola.

Åsa sa...

Kul tänkt med varuhus! Tror inte jag läst någon sådan bok.