Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 januari 2022

Drottningen och jag av Sue Townsend i svtPlay

Drottningen och jag (The Queen and I), brittisk film från 2018 efter romanen av Sue Townsend är en humoristisk historia om när ett republikanskt parti vinner valet i Storbritannien och drottningen blir avsatt. Utan pengar och privilegier tvingas den kungliga familjen att leva under enkla omständigheter i ett nedgånget kommunalt bostadsområde. I rollerna: Samantha Bond, Oliver Chris, Amanda Abbington, Julia McKenzie, Frances Barber, David Walliams m.fl. Se: HÄR.Morgonen efter valdagen vaknar den engelska kungafamiljen till en mardrömslik verklighet. Folkets Republikanska Parti har vunnit valet och drottning Elizabeth och hennes familj förvandlas i ett slag till vanliga medborgare. De måste lämna Buckingham Palace och de tilldelas sjabbiga radhus i en nedgången förort. Stora problem i vardagen, att sköta ett hushåll och handskas med alldeles vanliga pengar, en bisarr situation, inte minst för deras nya grannar.

17 kommentarer:

Anki sa...

Jag har aldrig hört om denna bok eller film. Intressant!

Veiken sa...

Tack för tipset. Den ska jag ladda ner om den finns på biblioteket! :)

Hanneles bokparadis sa...

Anka, riktigt fin sevärd film.

Veiken, filmen finns i svtPaly nu.

Ama de casa sa...

Den låter rolig och intressant - tack för tipset! :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, klart sevärd, riktigt fin film.

Klimakteriehäxan sa...

Tja, varför inte??!!?

Znogge sa...

Tack för tipset! Den låter inte fel alls :D

Ha en bra dag!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, läsa eller se filmen... ?

Znogge, bra och tankeväckande film 🇬🇧

Hanna / Rak i ryggen sa...

Haha, den kanske kan muntra upp!

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, bra film under dessa omständigheter :)

Mösstanten sa...

Tack för tipset! Den måste jag se.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Såg på den imorse, mysig film, och härligt med brittiskt.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, klart sevärd film.

Hanna, en bra film på flera sätt 🇬🇧

Ingrid Marie sa...

Jag läste den boken för längesen och tyckte den var vansinnigt rolig.

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid Marie, många roliga poäng, mänskligt

Mösstanten sa...

Filmen har jag sett och tyckte inte den var något vidare, faktiskt. Kanske är boken bättre?

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, filmen har många poäng, tänkvärd.