Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 januari 2022

Bödlarnas profetia av Ricky Strandberg

Bödlarnas profetia (2021) av Ricky Strandberg är en ny rysningsframkallande debut i historisk Stockholmsmiljö - för alla som gillar Bellman noir-trilogin. I det gamla men välbevarade 1600-talshuset vid Vita bergen på Södermalm i Stockholm råder stillhet och det har ännu inte blivit mörkt. Men när den ende kvarvarande bofaste tycker sig höra röster i natten, ord från en sedan länge bortglömd profetia, drar sig skuggorna hotfullt närmare.

Husägaren hittas död i ett rum i huset, av vad som uppfattas som naturliga orsaker. Men det tycks samtidigt finnas en koppling till ett snart trehundra år gammalt mord. En väl förborgad hemlighet, ett blodsdåd utfört under 1700-talet, uppdagas nämligen i efterlämnade dokument. Åren runt 1740 lönnmördades flera familjer i staden, och deras kroppar återfanns aldrig. Arvtagaren, Mikael, samlas med sina närmaste för att ta hand om arvet. De måste nu städa det hus där den döde påträffades sittande på en pinnstol framför en antik spegel i guldram. Och medan de gör det börjar släktens mörka förflutna ta form. Intressant blandning av Stockholm, 1700-tal och nutid. Modernista.

    "Han kände efter fickorna på badrocken som låg där, grävde runt, men nyckelklippan var borta. Givetvis. Det betydde att de hade tillgång till hela huset. Att hans gäster precis som han själv hade frihetsberövats. I väntan på vad stod han inte ut med att tänka på.
     De två fönstren var förbommade och när han försökte tända i taket hördes ett markerat klick från bakelitströmbrytarens vred men ljusflödet uteblev. Hade det gått en propp, var det strömavbrott eller hade någon av inkräktarna slagit av huvudströmbrytaren?
" (sid 152)  Flera smakbitar: HÄR.

20 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

kunde ju vara spännande om den inte är för hemsk. kände inte till. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, helt ny bok, spännande om man är bekant med omgivningen.

Monika sa...

Den har jag tänkt att läsa, men jag gissar att den inte blir så spännande för mig då eftersom jag överhuvudtaget inte är bekant med omgivningen.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, huvudstaden är jag inte riktigt mitt område heller, men boken är spännande.

Mia Eggimann sa...

Den låter läskig. Vågar man läsa?

Ama de casa sa...

Tack för smakbiten och ha en skön söndag i läsfåtöljen!

Lottens Bokblogg sa...

Den här kom häromdagen. Låter spännande men vissa inslag i den är av den sorten jag inte brukar gilla. Vad jag kan se nu alltså.

Anki sa...

Låter väldigt interessant! Något nytt, kunde man säga.

Znogge sa...

Tack för smakbiten! Den gör jag absolut en notering om.

Trevlig söndag!

FrökenChristina sa...

Låter som en spännande bok. Bellman-noir är ju en väldigt speciell genre.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, svårt att säga, smaken är ju lite olika

Znogge, jag tror att du skulle gilla denna, önskar detsamma.

Robert W sa...

Den finns på läselistan.

(Jag vet inte vad Bellman noir är för något.)

Cinnamon sa...

Låter som en spännande bok! Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, Bellman noir är väl historisk mordhistoria, kanske i huvudstaden.

Cinnamon, lite annorlunda tema, fast jag är inte så bevandrad i deckarvärlden.

Paula Merio sa...

Jag har läst första i Bellman-trilogin, jag brukar inte vara äckelmagad men den blev för mycket. Tänkte då ta en paus innan jag tog mig an nästa, för den var ju väldigt välskriven och spännande, men ännu har det inte blivit av. Kanske inte denna är lika bloddrypande?
Tack för smakbit

Bokdamen sa...

den låter läskig, spännande, kanske inte för otäck? speciell genre också. tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, Niklas Natt och Dags böcker har jag inte läst och har inte avsikt att göra det heller.

femfemman sa...

Tack! En ny författare att lägga på minnet!

Åsa sa...

Den har jag redan siktat in mig lite på att läsa. Om utrymme tillåter. ;) Tack för smakbit.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, intressant debut av Ricky Strandberg.

Åsa, allt hinner man ju inte läsa...