Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

31 december 2020

nyord - helfråga

Vad tycker ni om de nya orden för 2020? Eller vet ni vad mjuta och becknarväska är?
undrar Mia i Helgfrågan. Nej, men flera användbara ord, många svåra att förstå utan förklaring, en av mina favoriter är lesservisser (person som är mindre vetande men som trots detta förklarar ett fenomen för någon som vet mer).

Fick ni någon bok i julklapp? nej, köper själv och lånar mycket på bibliotek, men fick andra fina julklappar.

Mias Helgfråga

11 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

haha, jag gillade också särskilt mycket lesservisser. gott nytt år!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, gott nytt läsår!

Mösstanten sa...

Lesservisser, det var ett bra ord!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, man känner flera såna...

Ama de casa sa...

Haha! Lesservisser var verkligen ett bra ord :-)
Ha en fin start på detta sprillans nya år!

Hanneles bokparadis sa...

Ama, önskar er detsamma!

Robert W sa...

Lesserwisser låter faktiskt som ett användbart ord. Vilken fin header du har!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, tack, vårt äldsta barnbarn.

Bokdamen sa...

Bra med bibliotek, lesserwisser är lite kul, hoppas det blir ett bra läsår.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, jag är taggad att ta itu med nya böcker.

Annette sa...

Jag fastnade också för lesserwisser :)) Många av nyorden kände jag till, även om jag inte använder dem. Från döttrarna har jag lärt mig simp och boomer.