Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 december 2020

till London i läsfåtöljen 🇬🇧

Lånade Peter Harrysons London på biblioteket. Han har gjort det man drömmer om; han hittade en gammal bok om promenader och gjorde sju av dem i verkligheten. Boken innehåller både historia och personliga tips, bra register.
Nästan lika roligt att läsa som att vara på plats.

17 kommentarer:

femfemman sa...

Hoppas verkligen att det blir läge att åka till London igen. En promenadguide hade inte varit fel. Speciellt om den ger möjlighet att se nytt, vilket jag när säker på att den gör. London har så mycket att visa!

Mösstanten sa...

Verkar vara en spännande och användbar bok. Och visst ska vi vara glada över att vi kan resa i fantasin.

Anki sa...

Så är det när en bok är väldigt bra! Så spännande

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, man tröttnar aldrig på London!

Mösstanten, vi bokläsare får resa i läsfåtöljen.

Anki, härligt att upptäcka nytt och resa i fantasin.

Znogge sa...

Den sortens böcker är mycket trevliga att läsa och i verkligheten är det ett perfekt sätt att upptäcka en stad.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag är glad att jag har några London-böcker i bokhyllan 🇬🇧

Klimakteriehäxan sa...

Såg nytagna bilder från Oxford Street i nåt nyhetsprogram härom dagen. Det var packat med folk på gator och trottarer, till min milda förvåning. Och häftiga julgrejer uppe. Längtar verkligen efter att åka till England igen, nån gång ... men när?

wiolettan sa...

Så intressant, den boken skulle jag vilja ha nästa gång jag kommer till London.
Vi har köpt en över Stockholm och det har varit så roligt att gå efter den boken, man får se mycket nytt.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, vi gick på juligt Oxford Street för ett par år sedan 🇬🇧

Wiolettan, jag njuter av boken hemma i läsfåtöljen, reseguider är rolig läsning.

Ylva sa...

Jag har en gammal lärarbekant som bor i London och har som projekt att åka till alla små kustorter i en guidebok. Se hennes konto mindthebook på instagram (om du vill och om det är öppet.)

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, vilket underbart projekt!

Veiken sa...

Jag gillar Peter Harrysson. Han är en riktig Londonälskare har jag för mig! Kul med promenader på det sättet!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, vi får vara nöjda med upplevelser i läsfåtöljen.

Ugglanoboken sa...

Lider också av svår London-abstinens! Peter Harryssons bok gillar jag.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, fina foton som väcker ännu mer abstinens 🇬🇧

Sara Pepparkaka sa...

Ja det vore inte fel med lite virtuell Londonresa. Jag är fortfarande lite ledsen att det inte blev någon resa dit för oss i somras.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, våran resa blev också inställd 🇬🇧