Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

21 januari 2021

Härlig är framtiden av Ewa Klingberg

"Tidigare hade Sandra alltid varit noga med att välja möbler och ting som passar ihop. För henne hade det varit en självklarhet att gardinerna skulle matcha soffan och att inte ha en massa prylar framme. I Ellas hus var det precis tvärtom och Sandra hade inte gjort mycket för att ändra på det." (sid 5)

Härlig är framtiden (2020) av Ewa Klingberg är sjätte och sista delen av Tranan-serien. Sandra börjar verkligen få nog av moster Majkens alla infall, men att driva begravningsbyrån vidare på egen hand lockar inte. Och pojkvännen Christoffer har huvudet fullt av sina egna företagsplaner. Hur ska Sandra lösa situationen? Och vad ska hon tro om den mystiska portfölj som hon hittat i husets källare? Innehållet har väckt hennes nyfikenhet och till slut får pengarna och den märkliga träklossen sin förklaring.

Tranan är modern och innovativ begravningsbyrå, skapar flera webbtjänster och gör det enkelt för besökare, är med på mässor, följer trenderna. Begravningar utan representant från begravningsbyrå ökade. Många valde en kort akt direkt i minneslunden utan påföljande samvaro med en kopp kaffe.Sandra äger fortfarande bara halva byrån. Hon vill gärna bestämma och lämnar ogärna besluten till sina duktiga medarbetare. Var och en har sina uppgifter men hjälps åt vid behov. En lärorik serie om allt som händer på en begravningsbyrå. 

"Sandra tyckte om böcker och tänkte ägna dagen åt att sortera in Christoffers volymer i hennes system. Nyfiket gläntade hon på locket till kartongen hon nyss varit nära att ramla över. Hon flyttade runt sina egna böcker och skapade lämpliga utrymmen för Christoffers. Hyllorna tog slut och hon fick utnyttja utrymmet ovanför för att få plats med de sista. Belåten synade hon sitt verk." (sid 18)


Länkar till Tranan-böcker jag läst:

11 kommentarer:

femfemman sa...

Läste den första. Lättläst, snabbläst. Var väl så där i mitt tycke. Men jag ska ge fortsättningen en chans. Jag kanske ändrar mitt omdöme.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, ett bra och intressant tema som sällan tas upp i böcker, tänkvärt och lärorikt.

Mösstanten sa...

Har väl tänkt att jag skulle testa en av Klingbergs böcker någon gång.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, det tycker jag, lärorikt om livets olika skeden.

Anki sa...

Det är nytt för mig, intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Anki, Klingberg är stor populär feelgood-författare i Sverige, skriver även historiskt och tar upp även allvarliga ämnen.

Ama de casa sa...

Har inte läst någon av dom böckerna...

znogge sa...

Jag har läst några av dem min inte alla. Okej men inte så att jag fastnade.

Ylva sa...

Jag gillar såklart det sista stycket med boksorteringen.

Klimakteriehäxan sa...

Härlig bokbuss du hittat till din header! Har läst ett par av Ewa K. Kanske blir nån mer.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, du hinner ju inte läsa, du lever verkliga livet :)

Znogge, jag är intresserad av temat, författaren kan sitt ämne.

Ylva, fast jag skulle bli galen, om någon sorterade mina böcker!

Klimakteriehäxan, intressant, man lär si en hel del, såg bokbussen igår men vågade inte gå in...