Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 januari 2022

Om en vinternatt en resande av Italo Calvino

Man läser ensam även när man är två.

Om en vinternatt en resande av Italo Calvino (1979)Du skall just börja läsa Italo Calvinos roman Om en vinternatt en resande. Slappna av. Koncentrera dig.
Så lyder inledningsraderna i denna vid det här laget moderna klassiker. Det direkta tilltalet är nog det minst originella i det halsbrytande läsäventyr som Calvino bjuder in läsaren till. Med sitt suveräna handlag och sin intelligenta humor skapar författaren ett romanbygge som består av tusen fantastiska berättelser i en.
Calvinos roman betraktas som en av främsta av alla moderna metafiktiva romaner, med en fängslande intrig som ber läsaren ifrågasätta själva läsprocessen. Varje kapitel är delat i två: den första delen är skriven i andra person och ägnas åt själva läsprocessen, den andra delen som inleder en ny bok, förefaller att vara en ny bok. Om en vinternatt en resande presenterar läsaren för imaginära författare till skönlitterära verk som inte existerar, för upphittade biografier och även påhittade länder - allt vanliga begrepp inom metafiktionen.

"Jag blir mer och mer övertygad om att världen vill säga mig något, sända mig meddelanden, varningar, signaler. Ända sedan jag kom hit till Pëtkwo har jag märkt det. Varje morgon går jag ut från Pension Kudgiwa för att ta min vanliga promenad ned till hamnen. Jag går förbi det meteorologiska observatoriet och tänker på världens undergång som närmar sig, ja som sedan länge är i gång. Om världens undergång skulle kunna lokaliseras till en viss bestämd plats, skulle det vara det meteorologiska observatoriet i Pëtkwo: ett tak av plåt som vilar på fyra litet rangliga träpålar som skydd för en hylla radad med några självreglerande barometrar, hygrometrar, termografer med sina cylindrar av graderat papper som med ett långsamt urverks tickande vrids runt mot ett svängande ritstift." (sid 59)  Flera smakbitar: HÄR.

28 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

verkar vara komplicerat. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, boken är inte speciellt svårläst.

Åsa sa...

Klart komplext som det verkar. Kanske krävde de inledningsraderna. Tack för smakbit!

Monika sa...

Helt okänd bok för mig och det gäller även författaren. Jag är inte helt glad i meta, men det funkar ibland.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, har länge varit nyfiken på Italo Calvino.

Monika, gillar att läsa lite varierat.

Lena i Wales sa...

Känns lite tung för min del just nu.
Skön söndag!

Ama de casa sa...

Tack för smakbiten och ha en skön söndag!

Mia Eggimann sa...

Tack för smakebiten helt okänd bok för mig

Robert W sa...

Om man tror att världen vill säga något till just en själv, så har man nog en och annan skruv lös. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, önskar detsamma.

Mia, blir nyfiken på vissa böcker, inte okänd, läst om denna.

Robert W, så uppfattade jag det inte alls...

Ajli sa...

Jag har aldrig hört om den här boken och tackar för snutten :) Läsa är verkligen den bösta sysslan.

svar: Ja, det håller jag sannerligen med om! Men jag menade estetiskt fin :D

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Hade inte hört talas om boken eller författaren förut.

Lottens Bokblogg sa...

Det lät intressant! Tack för tipset.

Hanneles bokparadis sa...

Ajli, jo, Calvino kan skriva.

Cinnamon, boken är ju inte helt ny.

Lotten, alltid lär man sig något nytt.

Bokdamen sa...

Okänd bok, författarnamnet lite bekant. Tack för smakbiten.

femfemman sa...

Tack för tips.. men... jag håller mig nog till populärlitteraturen... den lättlästa. Ha en fin söndag!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, Italo Calvino har skrivit fler intressanta böcker.

Anna-Lena, kul att variera sin läsning.

Scylla sa...

Den har jag haft på läslistan ett bra tag. Har bara läst Klätterbaronen av Calvino. Hade ingen koll på vad den handlar om. Låter onekligen komplext. En bok som kommer att kräva en del.

znogge sa...

Tack för smakbiten! Helt obekant för mig. Låter lite komplicerad...

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, det finns lite olika sätt att läsa böcker, inte nödvändigt att analysera allt.

Znogge, man kan bara läsa och njuta, behöver inte "förstå" allt.

Paula Merio sa...

Förmodligen ett intressant bokbygge, min själ är nog för rastlös för att orkar koncentrera mig. Tack för smakbit

Hanneles bokparadis sa...

Paula, jag behöver koncentration även för Göteborgs-Posten 😌

Sara Pepparkaka sa...

Jag är inte vidare bekant med Italo Calvino, men på biblioteket där jag jobbar finns en ung man som läser allt han kommer över av Calvino.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, konstigt att du inte blivit nyfiken 🙃

Augusta sa...

Elsker Calvino - og denne boken er en av favorittene mine. Liker skrivestilen og tankespringene til forfatteren. Håper du ksoer deg med lesingen

Hanneles bokparadis sa...

Augusta, roligt att höra, jag vill läsa mer av Calvino.

Mösstanten sa...

Ännu ett intressant tips. Tack Hannele!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, vill läsa mer av Calvino, har ett par böcker som väntar i bokhyllan.