Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 februari 2021

läser inte på studs - kulturfråga

Sällan jag har bråttom med böcker, "mina" författare ger ut så sällan så det får bli som det blir. Följer sporadiskt nyutgivningar, läser kultursidorna i Göteborgs-Posten, där man även tar upp klassiker. Romaner lånar jag oftast på biblioteket, snabba där. Köpeböcker sparar jag ibland till speciellt tillfälle.

Vilken författares böcker läser du direkt när de släpps? undrar Enligt O i veckans Kulturfråga.

18 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Jag brukar inte heller ha så himla bråttom, men visst känns vissa författare "hetare" än andra.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, klart att det finns olika sorters

znogge sa...

Jag har inte heller så bråttom men vissa böcker väljer jag att reservera när de är på gång ut.

Ha en njutbar promenad!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, underbart att promenera nu, här är det så sagolikt vackert med snö hängandes på träden, lite minus, soligt, mitt favoritväder 🙂

Lena i Wales sa...

Nyheterna hinner bli gamla innan de når mig, så jag har nog inte så bråttom.
Ha en skön dag i det vintriga Götet!

femfemman sa...

Ingen brådska att läsa. De allra flesta kommer ju i pocket så småningom. Underlättar.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, tack, vi har nu så otroligt vackert soligt vinterväder med snötäckta träd 😊

Anna-Lena, biblioteken i Göteborg är ganska snabba med nya böcker 📚

Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! sa...

Härligt där med böcker och sådant :) . Jag ska försöka få till med lite.

Hanneles bokparadis sa...

Orsakullan, det finns ju böcker för alla smaker 📚

Robert W sa...

Jag har inte heller så bråttom.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, bra böcker har sällan bäst-före-datum.

Lena sa...

Med de flesta böcker har jag inte bråttom, men det finns några undantag.

enligt O sa...

Jag har mer bråttom i teorin än i praktiken. Däremot älskar jag att längta efter böcker och det perfekta tillfället att läsa dem.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, såna böcker är efterlängtade.

enligt O, de allra bästa stunderna.

Mrs Calloway sa...

förut var det Kerstin Ekman och PO Enquist. nu vet jag inte riktigt

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, sånt ändras ju med tiden

Bokdamen sa...

Brukar låta låntagare gå före på jobbet men ibland är jag första på boken, det beror på.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, snällt, men du kanske läser snabbt