Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 februari 2021

mat & dryck - tisdagstrio

1 Hur mår fröken Furukura? (2020) av Sayaka Murata berättar om Keiko som är 36 år, har aldrig haft en pojkvän och jobbar i den lilla närbutiken med timlön, köper billig mat med kort datum med sin lilla lön.
2 Nere för räkning i Paris och London av George Orwell är självbiografiskt från hans vistelse i Paris fattigkvarter som diskare runt 1930 och en kort tid som luffare i London. Två hade det lättare att få ihop mat än om man var ensam.

3 Mums för minigourmeter och matgladisar av Erward Blom med fru och tre barn, underbart charmig och inspirerande bok. De har studerat många böcker om forskning på barnmat, fina boktips, mat från olika länder. Vad sägs om pilgrimsmusslor, surkålsgryta med korv, zucciniplättar, fetaostfyllda järpar, Full English Baby Breakfast, franska ägg, karelsk gryta från Korpivaara, grön thaicurry, pommes frites på sötpotatis, viltfilé med gräddsås, mango- och blåbärskompott. Precis som barn kan äta vuxenmat så passar Bloms recept på 70-tal rätter för vuxna.


Mat & dryck (i handling eller titel)
- temat tisdagstrio hos: Ugglan.

29 kommentarer:

Znogge sa...

Nummer ett är den enda jag har läst men jag tyckte den var väldigt bra.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, inte lätt för japanska ogifta kvinnor.

Ugglanoboken sa...

Orwells bok har jag många gånger tänkt att jag ska läsa. Kul med familjen Bloms bok!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, helt underbar kokbok för barnfamiljer!

Monika sa...

Minigourmeter och matgladisar 😁 Smaker är ju något man vänjer sig vid så varför inte.

wiolettan sa...

Härlig trio. Intressanta på helt olika sätt.
Edward Blom, en stor matkännare. Han är likadan i verkligheten som på TV.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, min erfarenhet är att barnen ska få smaka på allt före 2-årsåldern, sen är det stopp med nyheter...

Wiolettan, väldigt olika böcker, olika världar. Bloms matintresse är kul, jag älskar att läsa gamla kokböcker, lokal mat är också kul, skiljer sig.

Ama de casa sa...

Den tredje boken fick snålvattnet att rinna... :-)

Robert W sa...

Orwells bok blir jag nyfiken på. Tack för tips!

Vargnatt sa...

Hur mår fröken Furukura är bra :)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, verkligen härliga recept!

Robert W, det läskiga med Orwells nästan 100 år gamla bok är att inte mycket som förändrats....

Vargnatt, en underbar bok om ogifta japanska kvinnors knasiga situation :)

Ett mystiskt bibliotek sa...

Nere för räkning i Paris och London låter som en intressant bok!

Mrs Calloway sa...

fröken Furukura tyckte jag mycket om. familjen Bloms kokbok ska jag låna

Boklysten sa...

Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, Orwells bok är läsvärd och skrämmande dagsaktuell.

Mrs Calloway, jag lånade också Blom, inspirerande bok, barn behöver inte äta barnmat.

Boklysten, bra böcker allihopa.

Klimakteriehäxan sa...

STÅR INTE UT MED EDVARD BLOM.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, en kunnig intressant man, de andra böckerna då.... ? 😳

Mia Eggimann sa...

Mini gourméer lätt gulligt.

Veiken sa...

Den första boken tycker jag låter intressant! Tack för tipset!
Jag är lätt allergisk mot kokböcker. Jag hade en hel massa här hemma som jag aldrig tittade i. Många har jag gett bort! Det blir för mycket av det goda!

Hanneles bokparadis sa...

Mia, underbar bok som passar även för vuxna, hela familjen.

Veiken, jag är ganska förtjust i äldre kokböcker, berättar intressant historia.

Sara Pepparkaka sa...

Jag borde verkligen se till att läsa något av Orwell.

Cinnamon sa...

Tack för tipsen!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, Orwell är fortfarande läsvärd.

Cinnamon, hopps något lockar.

femfemman sa...

Den första lägger jag i att läsahögen.
Undrar om Blom och jag har samma smak vad det gäller mat. Skulle kunna tänka mig bläddra i den boken...rller söka efter Blom-recept på nätet.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, jag har två böcker av Blom och blir riktigt glad när jag läser dem.

Scylla sa...

Furukura är jag riktigt nyfiken på. Orwell borde jag läsa mer av, tack för tips om denna!

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, olika världar, olika tider men båda läsvärda.

Åsa sa...

Orwells självbiografiska böcker blir jag nyfiken på, tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, ett par böcker till väntar i min bokhylla.