Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 mars 2021

fössta tossdan i mass

Fössta tossdan i mass – då firas Smålands nationaldag med massipantåta, eller något annat man tycker om.  Bibliotekets varierande förslag på kokböcker med goda tårtor.
Jag lånade Diabetes : må bra och ät gott (2004) av Per-Ove Lind med tips om hur man kan baka nyttigt och läckert.

10 kommentarer:

Mösstanten sa...

Massipantåta är alldeles för sött för mig, men jag tyckte mycket om det förr i världen.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, men smålänningar hittar på och njuter av dagen 😀

znogge sa...

Marsipantårta är min absoluta favorit men denna gång firade vi inte. Nu är jag ju inte smålänning men skånska konditorier hängde på. Man kan bara mycket som är betydligt nyttigare och det är inte fel.

Ha en bra torsdag!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, bibliotekarien lärde mig en ny landskapssed!

Ama de casa sa...

Fast idag är det väl andra tossdan i mass... Men jag kan tänka mig en massipantårta i alla fall :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, jag inser det nu... lite efter med tiden 😀

Ylva sa...

Så bra med en diabetesbok.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, alla kan försöka äta nyttigare godsaker.

femfemman sa...

Åt massipanbske förra veckan, på första tossdan i mass.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, härligt med traditioner!