Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 mars 2021

Irland - tisdagstrio

Down by the River av Edna O'Brien berättar om en minderårig blev våldtagen av sin far och påven tillät inte abort utan flickan fick resa utomlands. Boken var länge förbjuden i Irland. O'Briens böcker var bannlysta och brändes. Man kunde få 14 års fängelse, nu har Irland röstat ja till abort.
The Complete Plays of Bernard Shaw (1856-1950) innehållande 1404 sidor och nästan sextio teaterpjäser. Shaw var ganska radikal och feministisk, skrev Pygmalion, blomsterflickan som skulle lära sig tala fint och uppföra sig (fast han gillade inte slutet på filmen).
Nora Webster
av Colm Tóibín berättar stillsamt om den nyblivna änkan Noba Webster som bor med sina två yngsta söner, många grannar och vänner hälsar på dem efter begravningen. Änkan väljer gå sin egen väg.


Irland (St.Patrick's Day den 17 mars) - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

22 kommentarer:

Mösstanten sa...

Vi har två författare gemensamt idag. Nora Webster står på min bokvagn. Av Shaw läste jag Pygmalion när jag höll på och läste Nobelpristagare - eller var det en annan pjäs? ( jag började med de äldsta och kom till Pirandello)

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Bernard Shaw har varit ganska produktiv.

Ugglanoboken sa...

Nora Webster är riktigt bra! Jag ser fram emot att läsa hans Brooklyn. Jag gillar din bild av Joyce-statyn i headern - visste du att statyn i folkmun tydligen kallas "The prick with the stick"? :-)

Hanneles bokparadis sa...

Helena, nej, det visste jag inte 😀

Monika sa...

Nora Webster har jag oläst i hyllan. Ser fram emot att läsa den, när det nu blir.

Robert W sa...

Jag tror inte att jag har läst något av någon irländsk författare, så jag har en hel del att ta igen.

znogge sa...

Viktigt att frågan om fri abort lyfts. Just denna har jag inte läst men blev nyfiken på den.

Ha en bra dag!

Vargnatt sa...

Down by the river låter väldigt intressant.

wiolettan sa...

Av dessa tre blev jag mest nyfiken på den sista, det får bli den första för mig.

Fialia sa...

Blir alltid lite nyfike på bannlysta böcker :)

Mia Eggimann sa...

Jag har inte läst någon men känner igen Pygmalion.

Ama de casa sa...

St. Patrick's Day imorgon alltså. Det lär inte bli sånt hejdundrande firande i år heller, men säkert lite mer än det var ifjol:

https://amacasa.wordpress.com/2020/03/18/st-patricks-day-genom-aren/

:-)

Ett mystiskt bibliotek sa...

Boken av Nora Webster ska jag skriva upp, den blev jag nyfiken på. Likaså Bernads pjäser, aldrig läst något av honom. Tack för finfina tips!

Ett mystiskt bibliotek sa...

Haha jag menade ju OM Nora Webster! :P

Mrs Calloway sa...

tre pålitliga irländska författare. har läst dem alla. även den där i headern

Lottens Bokblogg sa...

Så Toibin dyker upp igen. Hade inte lagt det namnet på minnet innan.

Boklysten sa...

Har inte läst någon av de här böckerna. Tack för tips!

Cinnamon sa...

Har inte läst någon av böckerna men är nyfiken på Edna O'Brian.

Scylla sa...

Läste några av Edna O'Brien för väldigt länge sedan. Har tänkt att jag ska läsa mer. Tóibín har jag inte läst, men det borde jag förstås. Och Shaw också för den delen.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, Irland har många intressanta författare.

Åsa sa...

Bara läst Marias testamente av Colm Tóibín, ganska speciell. Tack för tips.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, den har jag nog inte läst.