Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 mars 2021

Franz Kafka har flyttat hem till mig

Visst pryder Kafka sin plats i min bokhylla. Jag har alltid gillat Franz Kafkas böcker, det finns fortfarande några jag inte läst. Det finns många olika tolkningar av Processen, kanske självbiografisk med bruten förlovning och konflikt med fadern. Processen tillhör mina favoriter, den har jag sett i flera olika uppsättningar. Jag har nog ofta känt mig som Josef K. I den nya översättningen av Blomqvist och Ågren har man lagt till några nya kapitel som Kafkas vän Brod redigerade bort 1925.

17 kommentarer:

Mösstanten sa...

Intressant att få veta detta om processen. Borde kanske läsa om den men i den nya översättningen. De där bokstöden är bara så fina.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Han kommer att bli glad efter en tid i ditt bibliotek ☺️. Intressant med fler kapitel.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, lätt att hitta Kafka i mitt bibliotek 🙃

Hanna, Kafka har fått sällskap av en annan bra författare 🇬🇧

znogge sa...

Han pryder verkligen sin plats!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, tur för nu hittar jag hans böcker lättare! 🙂

Ama de casa sa...

Ännu ett väldigt fint och väldigt passande bokstöd! :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, eller hur! Snart är det fullt i mitt bibliotek... 😳

Robert W sa...

Så fint. Jag gratulerar både dig och Franz ;)

Klimakteriehäxan sa...

Undrar faktiskt om jag läst Kafka. Tveksamt. Men han finns i hyllan.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, Kafka och jag trivs bra tillsammans.

Klimakteriehäxan, en intressant författare, även som omläsning.

BP sa...

Har bara läst en enda bok skriven av Kafka och det var "Förvandlingen", där huvudkaraktären förvandlas till en skalbagge. Det var nog på 1970-talet jag läste den boken. Till min stora glädje fanns den som "engelsk" bokrea-pocket på Akademibokhandeln.

Där fanns förresten en himla massa engelska klassiker på originalspråk för 39 kronor! Du kanske borde ta dig en titt!

KajsaLisa sa...

Tycker det verkar lite för ångestladdat, men man kanske skulle testa.

Hanneles bokparadis sa...

BP, Förvandlingen har jag sett i fin uppsättning med jazz-orkester, tack för tips!

KajsaLisa, inte nödvändigt, beror på hur man själv känner...

Ylva sa...

Så kan man också ställa ett bokstöd så att det syns. De där är så fina!

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, annars är det lite meningslöst att skaffa olika...

Nina sa...

Där sitter han bra.

Hanneles bokparadis sa...

Nina, jag blir glad när jag kommer in i rummet och ser honom :)