Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 mars 2021

Hamnet av Maggie O'Farrell

 "Johns verksamhet blomstrar på sätt och vis fortfarande, eftersom folk alltid behöver handskar, och om de där karlarna känner till hans hemliga affärer inom ullhandeln, att han stämdes för att ha uteblivit från kyrkan och fick betala böter för dynghögen ute på gatan, så må det ha hänt. John kan ta deras ogillande med jämnmod, böterna och fordringarna, det spydiga muttrandet om att han har ruinerat sin familj, att bli utesluten från deras sammankomster. Hans hus är ett av de finaste i staden: det kan inget ändra på. Det John inte står ut med är att inte en enda av dem vill tömma en bägare med honom, bryta bröd vid hans bord, värma sig vid hans eld. Utanför gilleshuset undviker karlarna hans blick" (sid 32)

Hamnet (2020) av Maggie O'Farrell berättar om 1500-talets England där en fattig latinlärare förälskar sig i den excentriska Agnes. Hon vandrar runt på familjeägorna med en falk på axeln och är lika fruktad som eftertraktad för sina kunskaper om läkeväxter. Mötet leder till äktenskap, de flyttar till Stratford och får tre barn: dottern Susanna och tvillingarna Hamnet och Judith.

Agnes går in i rollen som omsorgsfull mor och fru, samtidigt som hennes mans författar karriär börjar ta fart och pesten härjar runt om i landet. När hans tvillingsyster blir svårt sjuk är det den elvaåriga Hamnet som ger sig ut för att hämta hjälp. Men tragiskt nog är det istället han själv som dör. Fyra år senare skriver hans far tragedin Hamlet.

 "De börjar kämpa vid griffeltavlorna. Den äldre (och dummaste, vet latinläraren) andas genom munnen, den yngre har lagt huvudet på armen. Och vad är det egentligen för mening med att ge pojkarna sådana lektioner? Deras öde är väl bli bönder, som deras far och storebröder. Men å andra sidan, vad har han haft för nytta av det? År ut och år in i latinskolan och vad har det lett till - en rökig sal där han försöker truga sönerna till en fårbonde att lära sig verbböjning och ordföljd." (sid 45)
                                                                              Flera smakbitar: HÄR.

Omslaget fick mig att tänka på örngott jag broderade i skolan,
räddade denna sista sekunden från att bli cykeltrasa... blev tavla.
                                                                                                            Flera smakbitar: HÄR.

20 kommentarer:

Augusta sa...

Spennende! Denne har jeg lsyt til å lese.
Ønsker deg en fin søndag :)

Hanneles bokparadis sa...

Augusta, en resa i tiden, önskar detsamma!

Monika sa...

Jag har ännu inte läst något av henne, men jag har hennes Sommaren utan regn i hyllan. Redo att läsas 🙂

Boklysten sa...

Har ännu inte läst något av den författaren. Tack för smakbiten!

Znogge sa...

Spännande! Tack för smakbiten :D

Ama de casa sa...

Oj vad vackert broderat! Himla bra att du räddade konstverket :-)

Tack för smakbitarna och ha en härlig söndag!

Lottens Bokblogg sa...

Den här är jag nyfiken på, brukar gilla hennes böcker.

astridterese sa...

Jeg har lest Hva skjedde med Esme Lennox? og Hånden som først holdt min av O'Farrell. Jeg likte begge to. Denne har jeg sett på biblioteket og tenkte jeg skulle lese den.
Ha en riktig fin søndag!

Cinnamon sa...

Den har jag läst och älskat! Hopas du tycker om den!

Robert W sa...

Intressant. Tack för smakbiten!

Bokdamen sa...

Sett den här på jobbet och bläddrat lite i den, men inte läst. Tack för smakbiten!

Paula sa...

Denna finns på min läslista. Jag har läst två av hennes böcker och gillat dem mycket. Tack för smakbit

Tine sa...

Denne er ikke oversatt til norsk, men kanskje jeg skal prøve meg på den engelske utgaven? Takk for fristende smakebit!

Hanneles bokparadis sa...

Tine, bäst om man kan läsa originalet.

Veiken sa...

Tack för smakbiten. Lite spännande...

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, en annan tid med andra seder och bruk.

Mrs Calloway sa...

den står på min läslista. gav bort den till dottern i julklapp
tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, smart att ge bort böcker man vill läsa själv, jag lånade på på biblioteket.

Åsa sa...

Känner ju till författarnamnet, men inte läst något. Tack för smakbitar!

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, en läsvärd välskriven historisk bok.