Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

31 mars 2021

påskfirande - kulturfråga

Så länge barnen bodde hemma gömde vi påskägg i trädgården, även kompisar och pojkvänner skickades ut och leta. Vi äter ägg, sill, bohusländsk äggost, finsk mämmi, fint i kyrkan vid påsk.

Hur firar du påsk? undrar Enligt O i: veckans Kulturfråga.

16 kommentarer:

Lena i Wales sa...

Just i år firar vi nog lite extra, inte så mycket annat att hitta på.
Har påskpyntat och lyckats få tag på sill. Så det blir både mys och god mat, hoppas jag. Bohuslänsk äggost brukade min mamma göra, så gott.
Glad påsk!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, precis, trevligt att förgylla dagarna; blommor, god mat, musik, glad påsk! 🦋

femfemman sa...

Påskägg har vi aldrig gömt till våra barn. Har nog inte funnits den traditionen i våra trakter. Den här nog kommit efter hand, så när de tre barnbarnen kommer hit på påskafton så blir det gömma av.🐇 Påskharen tycks numera ha liknande status som jultomten.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, den traditionen hade inte jag heller som barn, men man kan skapa egna nya 🐣🐥

enligt O sa...

Vilket fint pynt! Mämmi har jag smakat en gång för länge sedan, men det känns som en smak som kräver "träning".

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, helt rätt, man vänjer sig vid söt råggröt med malt... efter tjugo år 🐥🐣

Ama de casa sa...

Ååhhh... Äggost har jag bara ätit en gång när vi var på besök hos kompisar i Skärhamn. Det var verkligen himmelskt gott!

Glad Påsk!

Hanneles bokparadis sa...

Ama, jag ska till det lilla bageriet snart, hoppas de har någon äggost kvar! 🐣🐣🐥

Bokdivisionen sa...

Vi gömde ägg förr i tiden men inomhus, lägenhetsbarn som jag har!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, fungerar lika bra inomhus 🐣

Mrs Calloway sa...

är memmi detsamma som memma?

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, samma, finska och finlandssvenska.

KajsaLisa sa...

Tja, ta bort skinkan från julbordet, julklapparna och tomten så hamnar vi rätt nära :)

Christina Karlsson sa...

Vi brukar också gömma påskägg i trädgården och ge påskharen äran för kalaset :)
Påsk är en härlig helg! Lagom med mat, godis och oftast vackert väder. Glad påsk!
Christina

Bokskorpionen sa...

Mämmi – det var något nytt för mig. Jag fick googla för att se vad det innehåller och hur man gör. :-) Trevligt att lära sig nytt! Glad Påsk!

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, skillnaden är inte så stor!

Christina, vackert väder har det verkligen varit, glad påsk!

Bokskorpionen, mämmi tar kanske ett dygn att göra själv...