Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 april 2021

Ärkebiskopens fastebok : på nötta och nyröjda stigar i Sápmi

   Timmen börjar bli sen när jag fortsätter vandringen. Ännu ett av Gunnars visdomsord får jag med mig på färden:
   "Kom ihåg. Svagt kaffe är farligt för människokroppen!"
(sid 61)
Ärkebiskopens fastebok : på nötta och nyröjda stigar i Sápmi
(2021) av Bo Lundmark är den nionde boken i serien för enskild eller gemensam reflektion. Ärkebiskopen väljer varje år ut en författare och skriver bokens förord. I 2021 års fastebok tar prästen Bo Lundmark med läsaren på en vandring längs nötta och nyröjda stigar i det vidsträckta Sápmi. På skidor eller till fots färdas vi på fjäll och i skogar genom tid och rum. Vi möter människors livsberättelser, tar del av deras gudsbilder och möter naturen genom människornas liv. Vi får ta del av deras erfarenheter och tankar om framtiden.

Den norske prästen Thomas von Westen  (1682-1727) sökte vinna samernas förtroende genom att lyssna och leva sig in i deras tro och föreställningsvärld. Han insåg att budskapet måste förkunnas på modersmålet, eatnigiella.

De jämtländska samebyarna var tvungna att inleda en process mot staten 1966 om äganderätten till renbetesfjällen. Där har man enligt ett kungligt brev 1841 rätt att bedriva renskötsel året om. Utfallet blev att staten äger renbetesfjällen, medan samerna har nyttjanderätt till dem.

13 kommentarer:

Mösstanten sa...

Böcker för reflektion kan väl vara bra, även om jag inte är troende själv.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, precis, man behöver inte vara troende.

Znogge sa...

Håller med om att böcker för reflektion kan vara bra. Att vara troende själv är inget måste för att läsa dem.

Ha en fin skärtorsdag!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, påskens stilla dagar passar bra att läsa och reflektera.

wiolettan sa...

Intressant, sådana böcker tycker jag mycket om att läsa. Tack för bra tips.
Trevlig Påskhelg önskar jag dig.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, lånade boken på biblioteket, köpte en egen till svärdottern.
Trevlig påsk! 🐥🐣

Mrs Calloway sa...

okänd bok för mig. men den ska jag kolla upp på "mitt" bibliotek

Mrs Calloway sa...

PS
det hade de!och även förra årets skriven av Ylva Eggehorn! DS

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, trevlig läsning, visst är bibliotek toppen!

Mrs Calloway sa...

fantastiska inrättningar! synd om dem som inte fattat vilken guldgruva biblioteken är

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, många bokbloggare lånar aldrig på biblioteket, det förvånar mig verkligen

Hanna / Rak i ryggen sa...

Verkar vara en fin bok. Kände inte till serien.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, råkade lyssna på ärkebiskopen och det lät väldigt trevligt.