Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 april 2021

lyxkonsumtion - fem på fredag

1 Vad för ”onödigt” skulle du köpa om du hade obegränsade resurser? jag har ju allt; villa, svärsonens gamla volvo, katt får jag låna av sonen.
2 Vad skulle du inte köpa för alla pengar i världen? fyrverkerier.
3 Konsumerar du någonting mer än vad du tror andra gör? böcker.
4 Vad är något du sällan lägger pengar på? dyra designprylar, smink.
5 Finns det något du köper till andra, men aldrig sällan till dig själv? bakverk.
                                  Fem på fredag hos: ElisaMatilda.

19 kommentarer:

Ingrid sa...

Det låter som om du är nöjd med tillvaron.
Så klokt att undvika att köpa bakverk till dig själv.
Ha en skön helg!

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, men jag äter om jag blir bjuden :)

Bokdamen sa...

Fyrverkerier skulle jag inte heller lägga några som helst pengar på. Böcker köper jag otroligt sällan, kan verka konstigt, men jobbar på bibliotek=guldgruva, och behovet att äga böcker är mycket mindre.

Kina sa...

Man har ju det mesta, åtmistone om man inte är purung. Jag har nog missuppfattat fråga 2, för när jag läste elisamatildas svar så stod det vad hon inte skulle sälja så det tog jag fasta på. Men jag skulle inte heller lägga ner pengar på fyrverkerier eller droger, ja det är mycket som man inte vill lägga ner ett öre på! Böcker försöker jag sluta köpa. Men jag tittar alltid bland böckerna på second hand, och en och annan följer med hem. Ha en fin helg!

Mrs Calloway sa...

nej, fyrverkerier skulle jag heller aldrig köpa. däremot köper jag en del böcker som jag behöver för olika ändamål. men jag skulle inte säga att jag konsumerar dem. det tycker jag är något annat. designprylar köper jag inte. inga andra prylar heller, förresten. ett nytt läppstift, kanske?

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, jag lånar nya romaner på biblioteket, toppen.

Kina, jag kanske också missuppfattat frågan... de yngre behöver mer.

Mrs Calloway, jag är urkass på smink, dottern har sminkat mig ibland ❤️

femfemman sa...

Fyrverkerierier, nej aldrig!
Böcker...medelmåttigt inköp.
Kläder....lite för mycket. Speciellt som man ju använder en sådan liten del av garderoben i dessa tider
Har det mesta, precis som de flesta andra som kommit upp i mogen ålder.
//Anna-Lena

Geddfish ♥ sa...

Fyrverkerier, det har jag aldrig köpt ;) Sminkar mig inte, men har nåt i nån låda ifall.
Böcker köper jag inte mer, jag lyssnar på dem och det är klart, det kostar också.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, dessa tider har jag inte brytt mig om att köpa kläder.

Geddfish ♥ mina gamla böcker kan jag sällan lyssna.

Veiken sa...

Fyrverkerier och cigaretter utgår direkt. Det finns säker andra saker jag inte vill ha, men kommer inte på det nu. Böcker köper jag inte när det finns så bra bibliotek. Lånar från Göteborg och Partille! Det blir lite större utbud då! :)

BP sa...

Du låter verkligen helnöjd med ditt liv och det du "äger". Tänk om alla hade denna attityd... Har aldrig spenderat en krona på fyrverkerier, men måste medge att jag njuter av dom när "andra" skjuter upp fyrverkerierna. Sedan köper jag varken bakverk till mig själv eller andra.

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, jag räte cigarr ett par år, i Göteborg finns 25 bibliotek och man kan låna från alla hemifrån.

BP, jag är väldigt nöjd med mitt liv, tycker också om att titta på fyrverkerier, fast nu får man inte ha folksamlingar...

Paula sa...

Vi har böcker, smink (avsaknad av) och bakverk till andra gemensamt. Jag avstår också från fyrverkerier

Hanneles bokparadis sa...

Paula, dottern har fått måla mig ibland, njuter av att titta på vackert fyrverkeri

Susie på Stjärnarve... sa...

Håller med, fyrverkeri skulle jag aldrig köpa. Har man haft hundar så.....Men böcker, det vimlar av folk som köper massor av sådana. Jag med!
Visst är trädgårdsjobben en hobby för mig, alltså nåt jag egentligen inte skulle vilja överlåta till andra. Tidigare så grävde och anlade jag saker själv, men det orkar jag inte med längre. Så när det gäller större jobb - som det skulle bli i parken - då måste jag be om hjälp!
KRAM/Susie

Ama de casa sa...

Haha! Inte helt oväntat svar på fråga 3 ;-)

Hanneles bokparadis sa...

Susie, inte fel att få hjälp.

Ama, det hade du ingen aning 😜

Robert W sa...

Jag har aldrig någonsin köpt några fyrverkeripjäser. Jag kan titta på när andra bränner sina pengar.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, snyggast när duktiga pyrotekniker avfyrar.