Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 april 2021

vårens favorit - kulturfråga

Karin Boyes rader säger så mycket. Jag stod i samma kö som Boye utanför stadsbiblioteket och köpte gammaldags nougat.

Vilken text om våren är din favorit? undrar Enligt O i: veckans Kulturfråga.

18 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Fin dikt, absolut.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, Karin Boye har skrivit en hel del, varierat, även science fiction.

Mrs Calloway sa...


har hälsat på denna Karin Boye. även på Karin Boye i Huddinge

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Karin Boye bodde i Trädgårdsföreningen under stadsbibliotekets ombyggnad, passade bra där. Boye har ögonen på stans bästa antikvariat Faust.

Lena i Wales sa...

Ett glasstånd! Oh, vad jag längtar efter lösglass!
Karin Boyes staty är så fin på Avenyn. Inte många kvinnor som får staty.
Ha det bra!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, finns väldigt god lösglass i Göteborg.

Robert W sa...

Den dikten tröttnar man aldrig på. Jag är också lokalpatriot ;)

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, visst är det tryggt att vara lokalpatriot 🙂

femfemman sa...

Det är nog den enda vårdikt som jag kan....
Eller gillas Blåsippan ute i backarna står? Knopparna som brister återkommer i tankarna varje vår!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, inte alltid lätt även om vårsolen skiner

Znogge sa...

Karin Boyes rader är så speciella.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, rader som kan tolkas väldigt personligt.

Ama de casa sa...

Den poesin gillar även jag - men så rimmar den också :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, inte alla som gillar 1800-tals poesi 😜

Ylva sa...

Mycket vacker dikt och vilken trevlig bild på Boye och kön till kiosken.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, fint vid Götaplatsen i soligt väder.

enligt O sa...

En fin dikt och en av mina favoritstatyer!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, visst är statyn fin.