Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 juli 2021

bibliotekarien tipsar och delar ut frön


Alltid trevligt med bra aktuella boktips, frön ingår.

Det nya trädgårdslandet : om att odla grönsaker, blommor och sig själv (2021) av Hannu Sarenström är en blandning av trädgårdsbok och kokbok, men man behöver inte kunna någotdera, bara läsa och njuta. "Att odla grönsaker är det roligaste och mest kreativa jag vet. Och när jag upptäckte att jag var självförsörjande på de godaste och mest näringsrika grönsakerna blev odlandet sensationellt."

   "Från gårdsplanen når man trädgårdsparken genom en trång genialisk entré av höga klippta bokformationer. Känslan av att klämma sig in i en trädgård är fantastisk, förutom när det har regnat eller man ska in med barnvagn och matkassar.
    Hos mig finns det något fint med det trånga innan man kommer ut i den öppna trädgårdsparken. När man väl kommer in möter man först ett liten rum som knappast är större än femtio kvadratmeter. Här tänker jag mig en liten söt trädgård med rosor och perenner, inspirerad av brittiska cottage gardens.
" (sid 59)

6 kommentarer:

Mösstanten sa...

Den skulle jag gott kunna tänka mig att läsa fast jag inte är någon odlare alls.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, kanske lite som läsa bra kokböcker utan att laga mat...

Ama de casa sa...

Kul kombi där med lästips och frön :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, riktigt inspirerande 🪴🌱🌻🌸

femfemman sa...

Odla lite lagom är trevligt. Gillar att kunna gå ut och plocka min egen sallad, dill, persilja och att dra upp jordiga morötter ut jorden, då den tiden kommer. Är ju som jag är och lyssnar varken på poddar,ser vloggar eller läser böcker i ämnet. Kan hålla med om att det kan tyckas tokigt.... men det är väldigt enkelt att fortsätta som man brukar.... Eller... lite har jag nog lyssnat och läst, för lite har ju blivit förändrat under åren. Trendigt med odling, en bok som säkert många gillar.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, min mor hade alltid kryddor och tomater på sin lilla balkong, nästan femtio år.