Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 juli 2021

Lina Ekdahl som brunnslockspoet

FAKTA
Vi har fyra
fyra årstider
fyra sädesslag
havre korn råg ris
fyra väderstreck
fyra gator hamngator
fyra försök
fyra fingrar på varje hand
fyra element
jord eld luft pöl sky fall
det ska ingen komma
och ta ifrån oss

Lina Ekdahl 2019

Nu såg jag Lina Ekdahls poesi på trottoaren i Göteborg.
Hittade på cykelvägen vid kyrkogården. Även Malte Persson och Anna Greta Wide syns i Göteborg, Burlöv, Eslöv, Lomma, Lund och Malmö.

8 kommentarer:

femfemman sa...

Nja, där var ju en klar felräkning på fingrarna! Fyra försök? Nja... många gånger är det väl tre... eller så många man vill. Ris är i och för sig ett sädesslag... men inget vi har. Vete ska det va! 🙂 Men poesi blev det ju.... men väldigt svårt med sakfel för gammal lärarinna! Ha det gott!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, inte meningen att leta "fel" i poesin.... inte i livet heller 🙂

Znogge sa...

Tillgängligt och bra :D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, glad att jag såg 😀

Lena i Wales sa...

Kul med dessa brunnslock.
I UK har man 4 fingers and one thumb.
Ha det skönt!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, aha, då passar ju dikten... Ganska nytt med poesi på brunnslock i Sverige.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Tack för bild. Borde de inte kondensera språket mera när det ska få plats på brunnslock? Malte Persson ska tydligen avtäckas i Skåne till hösten :)

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, jag gillar Malte Persson, han har så fyndiga formuleringar.