Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

24 november 2021

bra Augustprisvinnare - kulturfråga

Nattkorpen av Johan Rundberg är riktigt bra, ska läsa med 8-åringen.
Värdiga vinnare, många intressanta nomineringar bland fackböcker. Dolda gudar : en bok om allt som inte går förlorat i en översättning av Nils Håkanson är bra val. Av all litteratur på svenska är ungefär hälften översatt från andra språk, boken visar hur synen på översättning har varierat mellan epokerna.
Jag hade gärna sett att även lyfta villkor för kvinnlig idrott: Knäböj : om kvinnor och styrketräning (2021) av Sara Martinsson är en Augustprisnominerad berättelse om kvinnor och styrketräning. Fram till nyligen var det en tabubelagd syssla, och om den skulle utföras skulle det helst inte ske utanför hemmet. Att som kvinna tävla i sporten tyngdlyftning var otänkbart - inte förrän år 2000 var damer välkomna att ställa upp i OS.

Vilken av de böcker som tilldelats Augustpriset vill du lyfta fram? undrar Enligt O i: Veckans Kulturfråga.

18 kommentarer:

Veiken sa...

Det är bra att böcker lyfts fram i ljuset nu när folk många gånger hellre går in på nätet eller ser på film eller andra aktiviteter som finns där. Det gäller att få ungdomarna med på läståget!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, även äldre behöver en puff,unga lyssnar mycket på böcker, inte fel det heller.

Ama de casa sa...

Kvinnor har verkligen diskriminerats långt fram upp i åren...

KajsaLisa sa...

Kul att man tar upp förutsättningar för kvinnor att idrotta. Jag har ofta sett när jag åker tunnelbana sent på kvällarna efter ett kvällsskift, att det stiger på nyduschade tjejer med träningsväskor, några killar syns inte till.
Alltså tjejerna får dom sämsta träningstiderna.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, nu har vi i alla fall fått en kvinnlig stadsminister 🙂 sist i Norden.

KajsaLisa, så sant, speciellt i ishallar ⛸ finns mycket kvar att göra.

Scylla sa...

Dolda gudar vill jag verkligen läsa. De andra två har jag klarat av redan. Var inte jätteförtjust i Eufori men Nattkorpen gillade jag mycket. Ska fortsätta med resten i serien.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, Eufori ok men läst andra biografier, gillade mer Körsbär i snön av Sanna Tahvanainen som är en annan berättelse om Sylvia Plaths korta liv.

Vargnatt sa...

Nattkorpen har jag läst och gillat! :)

Mrs Calloway sa...

jag uppfattade frågan som att det gällde äldre Augustpris. rätta mig om jag har fel. jag tyckte att Eufori var riktigt bra. hade inte läst så många av de nominerade

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, bra barnböcker kan även vuxna läsa 🙂

Mrs Calloway, vaffö ska man rätta… dessa minns jag bäst just nu

Lottens Bokblogg sa...

Jag trodde att jag inte kände till så många men det gjorde jag faktiskt när jag tittade på länken. Dina tips kände jag inte till.

Linnea/Bokblomma sa...

I år har jag inte läst någon av Augustprisvinnarna. Ser fram emot att läsa dem dock! :)

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, riktigt bra dessa tre böcker.

Linnea, i år har jag läst ovanligt många nominerande, riktigt intressanta.

Christina Karlsson sa...

Jag har inte läst någon av dem, men Nattkorpen känner jag ju till - den har några av mina elever läst...Tror minsann att den kan vara riktigt bra.

God läsning :)
Christina

Mösstanten sa...

Värdiga vinnare, både Eufori och Dolda gudar. Nattkorpen har jag ingen åsikt om eftersom jag inte har läst den men den är säkert bra.

Hanneles bokparadis sa...

Christina, bibliotekarien berömde Nattkorpen.

Mösstanten, många bra intressanta böcker i år.

enligt O sa...

Översättning är intressant. Den vill jag läsa, men lägger sällan tid på sakprosa.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, läser man en översatt bok, blir man ofta nyfiken och skulle vilja se originalet, intressanta faktaböcker detta år.