Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

25 november 2021

tidn Vi Läser: om Mary Wollstonecraft och finlandssvenska författare

Vi läser nr 6 har en extra tidning om finlandssvenska författare, bl a med Monika Fagerholm i omslaget. Vi får titta i skådespelaren Rachel Mohlins bokhylla där böckerna bara väller över henne... se: HÄR. Norska Jon Fosse berättar om sitt skrivande. Sanning om Mary Wollstonecrafts Sverigeresa:
Mary Wollstonecraft (1759-1797), feminist som tror på fri kärlek, hon dör tidigt och dottern Mary Shelley uppfostras av fadern. Mary Wollstonecraft skrev Till försvar för kvinnans rättigheter (A Vindication of the Rights of Woman) där hon förespråkar för kvinnors utbildning och hon drev även en skola för flickor, en spännande kvinna. Hon besökte även Sverige, Norge och Danmark, kan man läsa i Women Travellers av Mary Morris.

9 kommentarer:

Mösstanten sa...

Tack för de här tipsen. Till försvar har jag läst men inte Women Travellers. Den blir jag nyfiken på.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, både tidningen och boken borde finnas på biblioteket.

Lena i Wales sa...

Har läst en hel del om Wollstonecraft och naturligtvis om hennes dotter, men inget av författaren. Kanske dags att ändra detta.
Tack för tipsen!
Nu är jag inte så långt geografiskt bort från dig.

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, intressanta starka kvinnor, tidiga feminister, långt före sin tid.

Znogge sa...

Intressanta kvinnor som var före sin tid helt klart.

Ha en bra dag!

Ama de casa sa...

Verkligen långt före sin tid, det kan inte ha varit lätt för dom...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, fri kärlek på 1800-talet var få kvinnor förunnat.

Ama, nej, men inget nytt under solen kan man kanske säga.

Linnea/Bokblomma sa...

Vi läser är så bra! :)

Hanneles bokparadis sa...

Linnea, nya intressanta tips i varje varje nummer 🙂 roligt att läsa även gamla nummer.