Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 november 2021

Blå ögon svart hår av Marguerite Duras

"Under de följande nätterna händer ingenting annat än att de sover. Man går mot en viss glömska av sommarens händelser.
    Ibland närmar sig deras kroppar varandra i ren distraktion och är nära att vakna men sveps genast in i sömnen igen. Sedan kropparna rört vid varandra flyttar de inte mera på sig. Inte förrän någon av dem vänder sig och avlägsnar sig. Men ingenting händer som är påtagligt. Fortfarande inga blickar. Inga ord.
    Ibland talar de. Vad de säger har ingenting att göra med det som händer i rummet, bortsett från att de ingenting säger om rummet.
" (sid 55)
Blå ögon svart hår (Les yeux bleus cheveux noirs 1986) av Marguerite Duras berättar om den gråtande homosexuella mannen, som mot betalning fört med sig en främmande kvinna till sitt rum, han försöker undvika ensamhet. Han var vitklädd liksom den unge främlingen med blå ögon svart hår. De har alldeles nyss träffats på en bar inte långt från ett badhotell någonstans på den franska Atlantkusten. En svårfångad attraktion har uppstått. Men det som följer har ingenting gemensamt med trivial könshandel. De ligger och sover där på golvet nakna, oftast tysta, rör inte varandra, natt efter natt. Ändå blir man fångad av berättelsens långsamhet, vill inte sluta läsa.                            bernur har läst: HÄR.

9 kommentarer:

Znogge sa...

Just sådan långsamhet kan störa mig mycket men man ska aldrig säga aldrig...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Duras har ett eget sätt att skriva intensivt utan att det händer så mycket...

Klimakteriehäxan sa...

Duras är alltid läsvärd tror jag.

Mösstanten sa...

Nu blir jag nyfiken igen. Jag tycker om Marguerite Duras.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, man vill läsa mer och mer av henne.

Mösstanten, jag har gillat allt jag läst av Duras hittills.

wiolettan sa...

Det byggs hela tiden upp, en spänning, en nyfikenhet.
Nyfiken det blev jag.

Trevlig dag hoppas jag att du får.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, vissa författare är väldigt bra på det, ha en fin dag.

Ama de casa sa...

Jag gillar mer när det är fart och fläkt över berättelserna :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, inte alls ovanligt, du är inte unik 🙃