Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 december 2021

12 Bytes av Jeanette Winterson - smakbit

   "At the beginning of the future were two yong womwn: Mary Shelley and Ada Lovelace.
   Mary was born in 1797. Ada was born in 1815.
Each of these yong womwn tore their way into history in the early years of the Industrial Revolution. The start of the Machine Age.

Ada wasn't free to go out and build the world. She was the legal property first of her father, and then of her husband. When she married at 19, she spent the next 3 years having 3 children. Babbage's wife did that job for him.

Ada had no social strukture in which to exist as Ada. For some reason, maybe the Byronic blood, she didn't care. She was lucky to have a husband who bored her, but who let her do as she liked - or who didn't notice what she was up to most of the time, and that includen many affairs, and a great deal of money lost on horse racing.
" (sid 20)
12 Bytes How We Got Here. Where We Might Go Next (2021) av Jeanette Winterson, twelve funny and provocative essays drawing on years of research into artificial intelligence ask challenging questions about humanity, art, religion and the way we live and love. With wit, compassion and curiosity, Winterson tackles AI's most interesting talking points, from the algorithms that data-dossier your whole life, to the weirdness of backing up your brain.   Flera smakbitar: HÄR.

15 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

en intressant bok av en intressant författare. tack för smaakebiten!

Monika sa...

Jag gillar början där I början av framtiden... Där är man ju liksom alltid.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, intressant bok om intelligenta kvinnor.

Monika, så är det, tiden står inte still.

wiolettan sa...

Vill önska dig en trevlig 4:e Advent.
Tack för smakprov.

Lottens Bokblogg sa...

Jag brukar tycka om det jag läser av Winterson, hon är en bra författare! Just den här har jag inte läst. Tack för smkabiten.

Znogge sa...

Tack för smakbiten! Jag tycker det är mycket givande att läsa böcker på engelska :D Lärorikt med för den delen!

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, önskar detsamma ❤️

Lotten, denna är helt ny av Winterson.

Znogge, denna är lärorik på flera plan 🙂

Paula Merio sa...

Låter onekligen läsvärd! Jag ser att den finns på mitt bibliotek, skriver in på läslistan. Har bara läst en bok av författaren, dags för fler!
Tack för smakbit

femfemman sa...

Låter väldigt intressant.Kanske kommer på svenska Bra att läs på engelska, men jag är för otålig... det tar ju dubbelt så lång tid för mig, jämfört med att läsa på svenska.

Åsa sa...

Ämnet intresserar, men har inte varit så förtjust i de böcker jag läst av Winterson tidigare.

Cinnamon sa...

Låter som en intressant bok! Tack för smakbiten!

Bokdivisionen sa...

Jag har bara läst hennes självbiografiska, apelsiner nånting, och tyckte den var sådär men jag vill gilla henne. Har inte provat någon mer sedan dess dock.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, Winterson skriver ganska varierande böcker, gillar hennes humor.

Bokdivision, jag skrattade högt fast boken lite sorglig, Wintersons Fyrväktaren är fin.

Robert W sa...

Ada verkar trots allt ha ett intressant liv. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, fantastiska kvinnor i Wintersons bok!