Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 december 2021

årets bästa läsupplevelse - helgfråga


Shuggie Bain (2021) av Douglas Stuart vann 2020 års Booker-pris och inte konstigt. En otroligt stark bok som stannar kvar. Jag skulle vilja kunna skriva som Stuart. Året är 1981 och industristaden Glasgow är nere för räkning. Under Thatchers järnhårda styre måste man kämpa för att överleva. Glamorösa mamman Agnes Bain har alltid haft större drömmar än så, men när hennes man lämnar familjen faller allt samman och det kommer an på barnen att fånga henne, ta hand om allt som ett barn inte ska behöva. Men när Agnes har bra dagar, så är allt propert, hon har sin stolthet och går inte ut med rufsigt hår eller slarvig makeup. En stark kärlek mellan mor och son.



Tipsa om en bok du läser eller har läst? önskar: Mia i Helgfrågan.

11 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Det är månader sen jag köpte den, men har ännu inte läst. Maken har, och en granne!

Mrs Calloway sa...

hjärtskärande! jag tycker inte att barn ska behöva ha bekymmer för sina föräldrar. tror säkert att boken är jättebra. ser att du städslat ny trädgårdsmästare. lite opraktiska kläder i trädgården kan jag tycka.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, en bok som inte åldras

Mrs Calloway, så är det i teorin, men många barn har haft det ganska tufft. "Trädgårdsmästaren" huserar i Edinburgh.

FrökenChristina sa...

Låter som en riktigt bra bok. Det finns många tunga familjeöden som är alldeles för sanna och för nutida.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, ändå blir man glad av boken.

Robert W sa...

Den boken vill jag verkligen läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, lånade boken på biblioteket och njöt av varje sida, blandat med gråt och skratt.

Åsa sa...

Ja den boken har synts flitigt under 2021.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, och det är lätt att förstå, inte många som skriver så.

Lena sa...

Shuggie Bain var verkligen läsvärd. Den hamnade på årets topplista hos mig.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, lånade boken på biblioteket, vill kanske skaffa egen på rea.