Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 december 2021

ingen ro och vila på biblioteket

Bibliotekarie jobbar för fullt och märker alla faktaböcker med nytt färgsystem.




Biblioteksböcker i olika genrer färgkodas; exempelvis litteraturvetenskap rosa,
passar mig utmärkt.

10 kommentarer:

femfemman sa...

Smart sätt! Minns skolbibliotekarietiden. Det var många konstiga bokstavskombinationer som skulle till. Eleverna hade svårt att förstå dem. Övergick till att samla alla böcker inom ämnet och märka dem med ämnet, i klartext.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, detta är vårt fina skolbibliotek. De knasiga bokstavskombinationerna har jag inte lärt mig, får fråga bibliotekarie om hjälp 🙂

Ama de casa sa...

Oj! Då har dom att göra ett tag då, det brukar ju finnas ganska många böcker på ett bibliotek... :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, och det är vi glada för, riktig skattställe för bokläsare!

Klimakteriehäxan sa...

Tur att man "skyltar" på biblioteket, annars vore det ju kört ... Hce är annars för evigt inpräntat i mitt minne (skönlitteratur för vuxna översatt till svenska va?). Den hyllan har jag oftast hamnat vid.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, bara faktaböcker ändrar märkning, Hce blir kvar

Hanna / Rak i ryggen sa...

Blev också glad över rosa :)

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, rosa passar så bra till litteraturvetenskap 🙂

Mrs Calloway sa...

det låter svårt. jag trodde att det snarare var siffror man ändrar till på biblioteken? Deweys decimalklassifikationssystem. jag ser att det står siffror och färger på bokmärket. är det någon sorts kombination? är det på Göteborgs sb detta pågår?

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag vet inte riktigt hur omfattande detta är