Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 december 2021

Mannen som dog två gånger av Richard Osman - smakbit

"Han upptäcker snart att det finns självskanning där man Betalar utan att ha kontakt med en människa. Man behöver inte hälsa på någon man aldrig träffat förut. Tänk att han har gått miste om allt detta!
      Han hittar en alldeles förtjusande bokhandel där de inte har något emot att man sitter i en fåtölj och läser i en timme. Naturligtvis köper han boken som han börjat läsa. Den heter Du och handlar om en psykopat som heter Joe och som han känner starkt med. Han köper tre böcker till eftersom han vill att bokhandeln ska finnas kvar när han kommer tillbaka nästa vecka.
" (sid 34)
Mannen som dog två gånger (The Man Who Died Twice 2021) av Richard Osman är andra delen berättar om fyra engelska damer och herrar som löser mordgåtor på ett lyxigt pensionärshem på den idylliska engelska landsbygden. Elizabeth, Joyce, Ibrahim och Ron är närmare de åttio är, men pigga och nyfikna. Ibrahim, en av de fyra i Torsdagsmordklubben på Cooper Chase råkar illa ut vid ett rån. Förövaren är en 16 årig pojke med band till den lokala knarkdrottningen Connie. Elizabeth, Ron och Joyce bestämmer sig omedelbart för att sätta fast den skyldige. 
                             Flera smakbitar: HÄR.

20 kommentarer:

Christina Karlsson sa...

Ja, nog är det något visst med bokbutiker så där skapar huvudpersonen förtroende med sin läsare. Jag blir nyfiken....

God fortsättning på julhelgen!

Monika sa...

Den boken är jag nyfiken på, men jag har inte läst den första än. Boken som "han" köper står också i hyllan, oläst.

Hanneles bokparadis sa...

Christina, Osman är rolig och brittisk 🇬🇧

Monika, böckerna är ganska fristående, men bäst kanske börja med den första.

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Jag är nyfiken på hans böcker. Brukar se Pointless där han är programledare och han är alltid slagfärdig.

Mrs Calloway sa...

den här har gått under min radar. tack för smakebiten!

Ama de casa sa...

Tack för smakbiten och ha en fin annandag!

Klimakteriehäxan sa...

"Torsdagsmordklubben" låg under granen här hos oss.

Bokdamen sa...

Läst första, lättsam. Tack för smakbiten!

Åsa sa...

Tack för smakbiten. Inte läst något av den författaren.

Sara Pepparkaka sa...

Den här läser jag också nu!

Augusta sa...

Jeg koste meg med disse fire amatørdetektivene. Håper du også gjør det :)

Paula Merio sa...

Denna författare har jag sett i vimlet på bokbloggar många gånger. Dock inte min genre. Vilken fin headerbild du har idag. En rödklädd tomtemor!
Tack för smakbit, god fortsättning

Bokdivisionen sa...

Aha, jag fattade inte att den här boken hörde ihop med den andra. Inte för att jag har läst någon av dem men de har ju figurerat rätt flitigt i sociala medier.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, roligt brittiskt 🇬🇧

Bokdivision, kan läsas separat men samma personer.

Anki sa...

Jag har inte ännu läst boken, men den kunde vara rolig! Ska läsa en dag. :)

Hanneles bokparadis sa...

Anki, du kanske kan läsa den på engelska 🇬🇧

Veiken sa...

Tack, den kommer jag att läsa! :)

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, tror att du kommer att gilla denna.

Cinnamon sa...

Är nyfiken på den serien. Frågan är vilket språk jag ska läsa på.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, originalspråk är väl alltid bäst.