Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 januari 2022

bokutmaning för 2022 - helgfråga

Just nu rotar jag på Universitetsbiblioteket och försöker hitta de allra första Nobelpristagarna i litteratur, börjat med 1902 Theodor Mommsen från Tyskland, som inte lätt hitta, hans historieböcker har väl inte blivit översatta. 1901 Sully Prudhommes lyrik från Frankrike berättade jag om i veckan. Man får inte låna hundra år gamla böcker utan man måste sitta i universitets läsesal.

Som vanligt fortsätter jag med Helgfrågan, Smakebit på søndag, Tisdagstrio, Fem en fredag.

Har du någon bokutmaning för 2022?
undrar: Mia i Helgfrågan.

16 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Visst hoppar jag också på flera av dem du nämner, men tänker exvis inte att fredagsfrågorna är att betrakta som bokutmaning - men det är det kanske!

Mrs Calloway sa...

visst är Mommsen översatt. Romersk historia finns på ett mig näraliggande bibliotek. Göteborgs UB har den och det är ju en fackbok så den får du väl låna hem?
jag tog inte med Fem en fredag. det är ju en trevlig fredagsaktivitet men den handlar ju inte om böcker.
är julen ute ur huset nu???

Sara Pepparkaka sa...

Att läsa de första Nobelpristagarna i litteratur låter minsann som en läsutmaning!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, finns det lagar att man måste blogga om böcker 📚

Mrs Calloway, konstigt att ha skrivit en historiebok… måste allt handla om böcker 😳

Sara, lite kul att leta faktiskt, jag är nyfiken på hur man skrev förr och vad man uppskattade.

znogge sa...

Jag kan förstå att man inte får låna så gamla böcker men det är i alla fall förmånligt att man kan få läsa dem.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, toppen att böckerna ändå tillgängliga för alla.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Härlig ambition, lycka till!

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, intressant tidsresa 🙂

Mösstanten sa...

Bokutmaningar är roligt och kan medföra att man läser en del som man annars inte skulle ha läst. Tips från andra får man också.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, tips från andra är roligt.

Åsa sa...

Ambitiöst det där med Nobelpristagarna, verkligen. Lycka till.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, jag är väldigt nyfiken på de allra första.

Mia Eggimann sa...

Det låter bra, kul att du vill fortsätta med Helgfrågan

Hanneles bokparadis sa...

Mia, jo, en trevlig liten utmaning, en tidsresa.

Sandras dagar sa...

Att leta runt och sitta på ett bibliotek som du gör verkar vara så himla mysigt. Kul att få ta del av dina läsäventyr, som förefaller vara tämligen utmanande. Du är ju värsta bokdetektiven! 😃 Tack för inspirationen, jag uppskattar den. Borde kanske skaffa mig ett eget litet projekt av det här slaget.

Hanneles bokparadis sa...

Sandra, idag börjar man ofta letandet vid datorn, men det är stämningsfullt att sitta i ett tyst läsesal i universitetet. Det finns oändligt mycket att hitta bland böcker. För nångra år senan letade jag Enid Blyton på loppis, och läste alla Vi Fem-böcker 🙂