Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 januari 2022

tips om en bok jag läser - helgfråga

Just nu läser jag Prudhomme, den första Nobelpristagaren i litteratur 1901.

Nyårsspecial: Tipsa om en bok du läser eller har läst? Tävling hos: Mias bokhörna.

15 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Och hur kul är det?

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, både intressant och kul 🌿

femfemman sa...

Bara att imponeras. Igen! Otroligt! Skulle aldrig komma på tanken.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, har ju läst 74 Nobelpristagare, nyfiken på resten.

Robert W sa...

Han fick visst priset för att han satt i den franska akademien. Han lär ha varit en av de minst förtjänta att bli nobelpristagare. Men det ska bli roligt att få veta vad du tycker om boken.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, ja, en stark merit att tillhörde Franska akademien, ska visa prov på hans diktning på måndag.

Mrs Calloway sa...

måste räkna hur många nobelpristagare jag läst. ibland är det väldigt roligt att läsa motiveringarna också. Prudhomme har jag inte läst

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, de äldsta är inte helt lätt att hitta

Bokdamen sa...

Inte läst många men några.

KajsaLisa sa...

Oj,det var tidigt, jag kollade upp utnämningen på Wikipedia och Strindberg var arg över utnämningen. Han värmde väl upp inför Strindbergsfejden och uppgörelsen med Akademin och nittiotalisterna, 9 år senare :)

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, inte många som var nöjda med den första utnämningen.

Lena sa...

Oj, den har jag absolut inte läst. Tack för tipset.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, har väl aldrig varit nån storsäljare

Åsa sa...

Så pass tidigt alltså, där ser man.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, jag blev nyfiken på de äldsta.