Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 februari 2022

lästid - helgfråga

Sållar bland tv-tittande, använder tid till läsning och promenader.

Om tiden inte finns : tankar om den nya fysiken (2019) av Carlo Rovelli.
   Tid är viktigt. Tiden är ett mysterium. Tid är subjektivt, självupplevt. Det finns inget NU. Filosofi och fysiken kan inte definiera samtidighet, tid är relativ och har egentligen ingen riktning. Jag rekommenderar denna bok för den som är nyfiken på vad tid är... den är en del av 'Jakten på den tid som flytt' inom naturvetenskapen.

Nu är det sportlov härnere men jag är tyvärr inte ledig. Hur gör ni för att hitta läs- tid i vardagen?
undrar: Mia i Helgfrågan.

17 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Jag borde läsa mer, men titta mindre på tv och surfa mer sällan.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, man väljer väl det roligaste.

Mrs Calloway sa...

visst finns det ett nu. det är ju det alla säger att en ska vara närvarande i och ta vara på

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, som jag ser det så är det viktigt att kunna leva här och NU

Sara Pepparkaka sa...

Kanske man skulle hitta mer tid om man läser den boken?

Hanneles bokparadis sa...

Sara, en intressant tanke.

Znogge sa...

Jag prioriterar läsningen helt enkelt och läser alltid när jag har lagt mig.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag somnar gott, har svårt att läsa i sängen.

Veiken sa...

Tid är ett mänskligt påhitt som vi är otroligt beroende av för allas trevnads skull!
Min pappa sa alltid: En sjöman kommer när han kan!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, så var det nog förr med sjömän, som med makens morfar, tog ju ett par år, men då var det krig.

Scylla sa...

Den har jag tänkt att jag ska läsa. Tyckte mycket om hans förra. Bodil Jönssons böcker om tid - tid i ett lite annat perspektiv - är också intressanta tycker jag.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, tid finns det mycket att skriva om.

FrökenChristina sa...

Handlar väl som alltid att välja. Och att känna att läsning ger energi.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, jo, ofta handlar det ju om val; städa eller läsa 😀

Mia Eggimann sa...

Jag tittar sällan på tv.

Åsa sa...

Ja, tid är tänkvärt. Ingen kan undgå tidpilen. Tack för boktips.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, en film per dag ser jag oftast.

Åsa, finns mycket funderingar om tiden.