Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

28 mars 2022

Almapriset till Eva Lindström

Mitt lilla bibliotek har plockat fram bilderboksförfattaren Eva Lindström, som är årets vinnare av Almapriset, till minne av Astrid Lindgren.
Juryns motivering: "Eva Lindströms gåtfulla bildvärld är i ständig förvandling. Träd flyttar utomlands, hundar antar enorma proportioner och föremål försvinner för att plötsligt återkomma. Med snabb penselföring och förtätad kolorit skapar Eva Lindström en mångtydig dialog i text och bild. Gränsen är flytande mellan barn, vuxna och djur. Med djupt allvar och vild humor brottas de med de eviga frågorna: Vilka är vi? Vart är vi på väg? Vem har tagit våra mössor?"
Lindström har varit väldigt produktiv, hennes böcker: HÄR.

12 kommentarer:

femfemman sa...

Så värd att uppmärksammas !

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, ska läsa med barnbarn ❤️

znogge sa...

Det låter som en värdig pristagare och definitivt en som jag kommer att läsa med lilla S. Har faktiskt inte läst så många av böckerna...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, verkar vara väldigt bra böcker.

Klimakteriehäxan sa...

Jag som tror att jag har lite koll på svenska barnböcker vet i princip inget om Eva L.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, finns otroligt mycket bra nya barnböcker, kolla på biblioteket.

Ylva sa...

Jag var för gammal för Lindströms barnböcker, men gillade hennes teckningar i Kamratposten på 80-talet.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, då har hon varit aktiv väldigt länge.

Lena sa...

Kanske något för barnbarnet.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, fina böcker!

Ugglanoboken sa...

Riktigt bra och lite annorlunda bilderböcker!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, hon är verkligen kreativ!