Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

02 mars 2022

brunnslockspoesi i Skåne av Malte Persson

16 skånska slott jag besökt (KLICKA).
har letat och inte hittat, Malte Perssons brunnslock finns i Skåne;
i Burlöv, Eslöv, Lomma, Lund och Malmö.
 
Regnet hänger i luften
och staden i regnet:
en flytande framtid,
ett flygande förflutet,
där molngrå murar
faller i spridda skurar
av ögonblick
mellan himmelskt
och kommunalt.
             Malte Persson

6 kommentarer:

Mösstanten sa...

Fin dikt. Får väl se om jag kommer iväg till Skåne någon gång. Hoppas att jag då kommer ihåg att titta på brunnslocken.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, fint att hitta poesi på brunnslock.

znogge sa...

Ett annorlunda men kul grepp tycker jag!

Ama de casa sa...

Oj vad många vackra slott du har besökt!

Ylva sa...

Vad kul med brunnslockspoesi! Jag är även nyfiken på Anonymouse i Malmö:
https://www.instagram.com/anonymouse_mmx/

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, evig poesi under våra fötter.

Ama, sett både trädgårdar och slott i Skåne.

Ylva, också fint, hoppas inte förstörs.