Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 april 2022

Argbiggornas antikvariat av Frida Gråsjö

Argbiggornas antikvariat (2021) av Frida Gråsjö berättar om Agatha »Agge« Blom som är arg för hennes liv har inte alls blivit som hon tänkt sig. Vid det här laget skulle hon rest jorden runt och haft både man och barn. Dessutom missköter den odräglige hyresvärden underhållet av hennes älskade antikvariat och grannarna i kvinnokollektivet är onödigt påträngande.
När fastigheten bredvid säljs och den nye ägaren visar intresse även för antikvariatet snurrar tankarna i Agges huvud. Kanske borde hon ta den enkla vägen ut och avsluta sitt kontrakt i förtid, något hyresvärden med alla medel försöker få henne att göra. Men när den nye vaktmästaren får det att pirra i magen på henne och kvinnokollektivet visar sig från sin bästa sida kommer hon på andra tankar – åtminstone tills hyresvärden börjar ta till ännu värre övertalningsmetoder. Nu behöver Agge fundera ett extra varv på om ensam verkligen är stark, eller om alla ibland behöver lite hjälp från sina vänner.

    "Veras äktenskapsmäkleri fick henne att tänka på Emma av Jane Austen som just nu fattades i bokhyllan med rubriken "Time for tea i 1800-talets England". Med siktet inställt på den titeln började Agge söka på nätet och drogs snabbt in i slutfasen på en spännande auktion.
    Allt prat om hyllor och annt som behövdes ordnas hade gjort henne sugen på kex. Som tur var hittade hon ett oöppnat Ballerina i översta skrivbordslådan. Nu skulle hon säkert ta sig igenom även den här arbetsdagen.
" (sid 30)    Flera smakbitar: HÄR.

16 kommentarer:

Monika sa...

Jag kan ju nästan inte låta bli att bli nyfiken på en bok som har ordet antikvariat i titeln 🙂

Hanneles bokparadis sa...

Monika, visst är det lite lockande 😊

Robert W sa...

Det låter som en trevlig bok. Tack för smakbiten!

Lottens Bokblogg sa...

Den här är jag nyfiken på, men har inte kommit mig för att läsa.

Ama de casa sa...

Låter som en bok som passar dig som handen i handsken när den har "Antikvariat" i titeln :-)

Mrs Calloway sa...

helt okänd bok för mig. antikvariat, bokhandlar, bibliotek och bokbussar lockar ju alltid. jag har en gång haft en dröm om att ha bibliotek, antikvarit och bokhandel i samma hus. full bokservice, alltså

Hanneles bokparadis sa...

Robert, en bok helt utan mord och sånt...

Lotten, visst låter det lockande.

Ama, som en flitig antikvariatbesökare skulle jag kanske skriva en egen bok 🙂

Mrs Calloway, det är väl poängen med Smakebit att man får tips om okända böcker...

femfemman sa...

Japp, absolut tn aspiranter gör att bli eftersökt i hyllan på biblioteket... Där jag nu varit fler gånger.

Paula Merio sa...

Det går tretton på dussinet av feel-good-böcker med bokhandel av något slag som tema. Tack för smakbit

znogge sa...

Den låter trevlig så tack för smakbiten!

Rämmengården sa...

Denna är så bra!

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten!
Den ska jag kolla upp!

Bokdamen sa...

Låter som feelgood. Kommer mycket i den genren. Tack för smakbiten.

Lyrans Noblesser sa...

Underbar boktitel!

Mia Eggimann sa...

Det låter som en bra bok

Hanneles bokparadis sa...

Lyran, visst blir man lockad, även i verkliga livet!

Mia, lite gladare bok som omväxling.