Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

24 april 2022

En vänskap av Silvia Avallone

En vänskap (2022) av Silvia Avallone, en nutida roman om unga kvinnor och klass och Italien, med utgångspunkt i frågan som vi alla ställer oss: "Måste man verkligen berätta om sitt liv för att det ska existera?"  Förr skrev vi hemliga dagböcker med lås, nu lägger vi ut allt på nätet.

Numera tror alla att de känner hennes bästa vän, Beatrice, som har följare över hela världen. De vet vad hon har på sig, vad hon äter och vart hon åker på semester. De beundrar henne, avundas henne, hatar henne, dyrkar henne. Men ingen anar den hemlighet som döljer sig bakom leendet som alltid är exakt likadant, ingen kan föreställa sig hur det var när "la Rossetti" bara var Bea. Elisa är en skygg kvinna, fortfarande bara drygt trettio men kanske lite gammaldags. Hon tycker varken om att visa upp sitt liv eller sociala medier. Men nu vill hon berätta historien om deras vänskap.

   "Den 1 december satt jag kvar och skrev klart en uppsats till halv två. Noggrann som jag var ville jag läsa igenom den två gånger. Jag lämnade den till fröken Marchi som hade varit snäll nog att vänta på mig. "Vad mycket du skriver, Elisa. Det märks vad du vill bli när du blir stor." Hon visste det innan jag själv gjorde det. Jag kom ut sist av alla. Min moppe var den enda på parkeringen. Jag tog upp nyckeln i fickan, och på långt håll såg jag att det låg något vitt på sadeln.
   Jag gick långsammare. Fötterna kändes som tunga sandsäckar. Hjärtat började bulta öronbedövande som om bröstkorgen var tom.
    Jag hoppades och vågade inte hoppas.
    Jag ville det så intensivt och var rädd för det.
" (sid 130)  Flera smakbitar: HÄR.
Vi läser nr 2 ¤ 2022 (tryck på länken för mer lästips), lång intervju med Silvia Avallone om En vänskap, om unga kvinnor, klass och Italien.

19 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

har tänkt att jag ska läsa denna. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag vill läsa även tidigare Avallone, fin intervju i Vi Läser.

Mia Eggimann sa...

Jag tror jag hört talas om författaren tidigare

Lena i Wales sa...

Gillar dina boktips, även om jag inte hinner läsa all bra böcker.
Skön söndag!

Åsa sa...

Tack för smakbiten. Den här har verkar ha fått mycket uppmärksamhet.

Cinnamon sa...

Den vill jag nog läsa. Jag har läst Stål av författaren men sedan försökte jag mig på en annan som jag inte alls tyckte om. Kommer inte ihåg titeln.
Tack för smakbiten!

Monika sa...

Jag funderar på om jag kanske skulle ta och läsa denna. Gillade ju Stål.

znogge sa...

Tack för smakbiten. Ett intressant ämne som definitivt ligger i tiden.

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, omöjligt att hinna läsa allt.

Åsa, så blir det med vissa böcker.

Cinnamon, Stål väntar i bokhyllan, ska nog plocka fram den.

Znogge, intressant samtidsförfattare, Italien är trevligt.

Rämmengården sa...

Tack för smakbiten. Ha en fortsatt trevlig dag.

Lottens Bokblogg sa...

Stål har jag läst men inte den här. Tack för smakbiten.

Paula Merio sa...

Jag har inte läst Avallone alls, trots att hennes böcker är så populära. Kanske är det så att jag inte läst några italienska författare som jag fastnat för. Tack för smakbit!

Bokdamen sa...

Stål var bra, den här tänker jag läsa framöver någon gång. Tack för smakbiten.

Anonym sa...

Interessant! Din smakebit får en til å reflektere ...
Jeg har ikke lest noe av forfatteren, men har Stål i min TBR.
Ha en fin søndagsettermiddag :)

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, Stål väntar i bokhyllan, ska läsa.

Paula, finns många bra italienska författare översatta till svenska.

femfemman sa...

Vackert skrivet!
Fast jag tänker...det vi skrev i dagböckerna, allt av det lägger vi inte ut på nätet. Vi skriver inte alls om det allra svåraste och närmaste. Kan vara så att det där med att inte skriva ner om det svåra, gör att vi mår psykiskt sämre..
Bara en tanke ...

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, att skriva dagbok är bra, kan hjälpa i många situationer.

Mösstanten sa...

Den här vill jag läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, har läst annat av Avallone, men Stål väntar i bokhyllan.