Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

02 april 2022

gofika i Göteborg #182

På torsdag åt jag vegetarisk ärtsoppa och pannkaka på stan, kvittot passar fint till Sötsaker från Haga av Eija Niskakari, Bill Mason, boken innehåller ca 30 recept på olika sorters läckerheter som tårtor, biskvier, brownies, bullar, maränger, pajer och marmelader. Recepten till bakverken är av olika svårighetsgrad, men är inte mer svåra än att personer med någon erfarenhet av bakning kan baka dessa utan problem. Varje bakverk illustreras med vackra och aptitretande bilder som får det att vattnas i munnen. Som en röd tråd genom boken löper också inbjudande miljöbilder från det kulturrika Haga.

Kanske även Gerd, och BP har bokmärken.

11 kommentarer:

femfemman sa...

Den får jag kolla upp! Trots att detcär många onyttigheter som serveras i Haga, så är det goda onyttigheter. Vore kul att baka något av det goda.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, trevlig bok med fina foton.

Ama de casa sa...

Jag är totalt hopplös på att baka, så det överlåter jag till experterna och köper mina bakverk i affärerna :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, boken ger ju mest tips om de olika caféerna! 🙂

znogge sa...

Vilken trevlig bok :D

Geddfish ♥ sa...

Haga är fint. Där bodde min yngsta ett tag så då hälsade jag på ett par gånger.
Jag varken bakar eller äter bakverk längre men fint att titta på bilder!

Hanneles bokparadis sa...

Zogge, trevlig blandning dåtid och nutid.

Geddfish ♥ i Haga finns något för alla, besökte ett trevligt antikvariat i veckan.

BP sa...

Visst fungerar kvitton perfekt som bokmärken. Borde börja med att ta med mig kvitton, då jag för det mesta brukar säga: "Du kan slänga kvittot."

PS. Å vad är en vegetarisk ärtsoppa? Skippar men fläskköttet i den, eller?

Hanneles bokparadis sa...

BP, nu får jag en del kvitton i mobilen i Kivra, även deklarationen hamnade där.

P.S.
min lillebror frågade också, vad vegetarisk ärtsoppa är? Ja, utan fläskkött

Lena i Wales sa...

Något för mig.
Vet inte om jag sett denna boken, men något liknande, kanske denna.
Fika på stan är aldrig fel.
Skön söndagskväll!

Hanneles bokparadis sa...

Lena in Wales, väldigt göteborgskt.