Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 april 2022

Lelo av Markus Grönholm

Lelo (2022) av Markus Grönholm är hans debut. Ett dygn efter att tolvåriga Lena Karlsmark sagt hej då till kompisarna i stallet har hon fortfarande inte kommit hem. Cykeln har hittats övergiven vid en vägren. Erik Eriksson, som leder spaningsarbetet vid Enköpingspolisen, misstänker att hon utsatts för brott. En välkänd pedofil har uppehållit sig vid stallet.
När Erik kopplas bort från fallet och diagnosticeras med hjärncancer kan han ändå inte släppa utredningen. Tiden är nu knapp i dubbel bemärkelse: Erik har själv bara några månader kvar att leva – och för varje timme minskar chansen att hitta flickan vid liv.

  "Om de skulle hitta Lenas ryggsäck eller mobil liggande på någon av de vägnära markremsorna som ännu väntar på att bockas av i den yttre cirkeln, kommer de kunna göra en kvalificerad gissning om förövarens rörelsemönster. Utifrån det skulle de sedan försöka avgöra var det är mest troligt att Lena - hennes kropp - kan finnas. De skulle också kunna göra en någorlunda välgrundad gissning om i vilken riktning förövaren har lämnat området och vilka hastighetskameror som i så fall bör prioriteras." (sid 83)
Flera smakbitar: HÄR. Modernista.

14 kommentarer:

femfemman sa...

Tack för tips! Den boken vill jag verkligen läsa! Ha en fin påskdag!

Monika sa...

Den har jag liggandes här, oläst. Tycker smakebiten är väldigt förklarande, något jag inte alls gillar.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, tror du skulle gilla denna.

Monika, ibland skapar man snabbt en uppfattning.

Robert W sa...

Den ligger högst upp i min läshög. Ett recensionsex som jag ska börja på om någon vecka.

Ama de casa sa...

Det låter som en otäck bok...

Ha en fin påskdag!

znogge sa...

Tack för smakbiten. Denna bok gör jag absolut en notering om.

Önskar en fin påskdag!

Rämmengården sa...

Spännande och intressant smakbit. Tack för tips. Ha en fortsatt trevlig dag.

Lottens Bokblogg sa...

Den här boken är jag nyfiken på! Och den ligger här oläst...

Hanneles bokparadis sa...

Ama, vissa deckare kan vara det...

Lotten, ska bli kul att läsa vad du tycker...

Paula Merio sa...

Tack för smakbit, inte min genre, dissar alla deckare och krim. Ha en fortsatt trevlig påsk

Cinnamon sa...

Oj låter som jobbig läsning men kanske bra ändå.

Mrs Calloway sa...

läser inte många deckare nuförtiden,men ibland faller andan på. kände inte till din bok, men jag lägger den på minnet

Bokdamen sa...

Ah deckare, är den otäck? Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, helt ny bok, därför bra med Smakbit.

Bokdamen, alltid lite läskigt när barn inblandade.