Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

21 april 2022

Sista satsen av Robert Seethaler

Sista satsen (Der letzte Satz 2021) av Robert Seethaler berättar om kompositören Gustav Mahler som reser hem från New York till Europa på en atlantångare. Han står på höjden av sin karriär, men kroppen sviker. Ensam på skeppsdäck tänker han tillbaka på sitt liv, på somrarna i bergen, på dottern som är död, på den andra dottern som äter frukost en trappa ner, och på Alma, hans livs stora kärlek som han redan har förlorat. Det är hans sista resa.

   "Nästa morgon stod han punktligt framför New Yorks Filharmoniker och dirigerade första satsen ur Eroica och Liszts andra pianokonsert. Tiden fram till första föreställningen var knapp, alltså hade han hoppat över hälsningstalet och alla andra artigheter och genast började repetera. Det kom inte som en överraskning för någon, faktum var att han betraktades som något slags helveteshund på dirigentpulten. Musikerna hade respekt för honom och var livrädda. Och det var bara bra, för de flesta av dem var helt klart flegmatiska och okonstnärliga, aningslösa människor, knappt i stånd att skilja en violin från en viola." (sid 50)

4 kommentarer:

Mösstanten sa...

Intressant som så ofta hos dig. Den här boken ska jag titta närmare på.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, läst en annan bok av Robert Seethaler som jag tyckte mycket om.

Znogge sa...

Denna bok låter riktigt intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, kul att Seethalers böcker blir översatta.