Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

02 juni 2022

Årets bok - helgfråga

Läst tre nominerade, nyfiken på Dit du går, följer jag av Lina Nordquist.

När vargarna kommer (2021) av Charlotte McConaghy berättar om Inti Flynn som reser till Skottland med sin tvillingsyster Aggie och ett team av biologer för att försöka återinföra vargar i de avlägsna högländerna.

Sly (2021) av Sara Strömberg är hennes debut, den första boken om antihjälten Vera Bergström, förlagd till en plats där storstadsturismen har tagit över, där vinnarna tar allt och där förlorarna faller.

Sista sommaren (2021) av Eleonore Holmgren är hennes debut och en varm och underhållande roman om ett slumpartat möte, en oväntad vänskap och en oförglömlig sommar.

Hur är det med Årets bok har du läst någon eller kommer du läsa någon av de böckerna??
undrar: Mia i Helgfrågan.

14 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Vad tyckte du om böckerna du läst.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, alla var läsvärda, När vargarna kom hade jag kanske lite svårt att förstå, tanken bakom.

Mrs Calloway sa...

du har läst precis samma böcker som jag!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, hihi, så kan det bli, helt utan planering 🙂

Vargnatt sa...

När vargarna kom ska jag läsa :)

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, en annorlunda berättelse, tror du skulle gilla den.

znogge sa...

Av dessa har jag bara läst "När vargarna kom" och den blev ingen favorit.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, den var väldigt annorlunda, flera böcker om vargar nu.

Robert W sa...

Det var inte dåligt att du läst tre av dem.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, jag är själv lite överraskad, läste innan jag visste att de var nominerade.

Mösstanten sa...

Inte läst någon av böckerna så tack för tipsen!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, många bra nominerade i år, kommer nog läsa Sarek.

KajsaLisa sa...

Oj, jag har aldrig förstått hur du hinner läsa allt.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, städar mindre och läser mer 😀