Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 juni 2022

husdjur - tisdagstrio

Sa du gula höns? Samtal om livet från A till Ö av Agneta Lagercrantz och Lill Lindfors, ett ömsesidigt samtal, kvalificerat kvinnoprat.

Stalins kossor av Sofi Oksanen brtättar om Anna vars liv präglas av skam. Ätstörningarna tar allt mer kontroll över hennes liv och hon är besatt av sitt matschema. När hon träffar Hukka, den stora kärleken, vågar hon inte blotta sina känslor för honom. Hon kämpar också med en kluven identitet. Annas mamma Katariina är från Estland och lär Anna tidigt att förneka sitt påbrå, det är inget man stoltserar med. Men genom tillbakablickar får vi ta del av moderns levnadshistoria i det kommunistiska Estland, och av ärren efter uppoffringar och svek - ärr som satt sina spår även i Anna.


Slöa hästar (Slow horses 2020) av Mick Herron är en spionroman, första boken i hans prisbelönta kriminalserie Slough House, som blir tv-serie.
 
Husdjur - temat
tisdagstrio hos: Ugglan.

20 kommentarer:

Mösstanten sa...

Stalins kossor har jag läst. Bra bok, vill jag minnas. De andra två har vi i bokhyllan, men jag har inte läst dem och inte tänkte jag på dem förrän jag såg dem hos dig. Men de passar ju utmärkt idag.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Sofi Oksanen skriver om allvarliga saker, en blandning olika böcker idag.

Monika sa...

Slöa hästar har jag tänkt läsa någon gång i år 🙂

Ugglanoboken sa...

Herron kände jag inte till, så tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, Mick Herrons kriminalserie ska bli tv-serie.

Robert W sa...

Roliga titlar på böckerna.

Mia Eggimann sa...

Slöa hästar finns i bokhyllan men ännu oläst

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, passar ju bra i dagens tema 🙂

Mia, Mick Herrons bok är riktigt bra, ska bli tv-serie.

Mrs Calloway sa...

jättebra trio! hade totalt glömt Agneta Lagercrantz och Lill Lindfors - boken. men Stalins kossor kom jag ihåg och faktiskt författarnamnet Mick Herron

Vargnatt sa...

Tack för tips i fin trio!

Ama de casa sa...

Höns, kossor och hästar är alla fina djur, fast ätstörningar är inget vidare...

Lena sa...

Slöa hästar står nog i min hylla. Tack för övriga tips.

Amanda Kanterfors sa...

Slöa hästar ska jag kolla upp, jag gillar ju kriminalare så det kan nog bli bra. Tack för tips :)

Klimakteriehäxan sa...

Hoppsan, den där hönsboken har ju jag nånstans - men var???
Oksanen ska jag läsa. Hon är intressant.

Maria sa...

Stalins kossor är en av de bästa böckerna jag någonsin läst! Så bra!

Sanna sa...

Skriver upp "Slöa hästar"!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, inte lätt att avgöra vilken genre...

Maria, Sofi Oksanen skriver ganska tuffa böcker.

Sanna, intressant läsvärd spionroman.

C.R.M. Nilsson sa...

Sofi Oksanen måste jag läsa mer av.

Åsa sa...

Jamen det var väl annorlunda titlar. :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, passar perfekt till temat 🙂

C.R.M. Nilsson, samma här, har ett par i bokhyllan.