Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 juni 2022

I det heliga Rysslands tjänst av Vladimir Sorokin - smakbit

I det heliga Rysslands tjänst (2006) av Vladimir Sorokin utspelas år 2027 då Ryssland åter blivit ett självhärskardöme. Landet har byggt en stor mur mot den förhatliga västvärlden och fiender jagas skoningslöst av "opritjnikerna", säkerhetstjänsten. Huvudpersonen Komjaga har en hektisk arbetsdag - han ska hinna slå ner upprorstendenser, utföra en razzia mot ett adelsgods, bevittna en gudstjänst i Kreml och delta i brödraskapets rituella sexorgie i bastun.

"Vi kör över Vackra Torget. I dag är det marknadsdag och månglarna har fyllt nästan hela torget. Kundfångarna ropar, honungsvattenförsäljarna visslar, kringelförsäljarna mullrar, kineserna sjunger. Det är soligt, kallt, det har kommit rikligt med snö i natt. Det råder en fin stämning på vårt lands huvudtorg, riktigt musikaliskt. Från pojkåren minns jag ett helt annat torg - dystert, strängt och skrämmande." (sid 38) Flera smakbitar: HÄR.

17 kommentarer:

Monika sa...

Ja, på väg dit kanske.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, onekligen åt det hållet.

femfemman sa...

Lika bra att de gör så! Och håller sig inom murarna. Låter som en läsvärd bok! Ha en fin söndag.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, Vladimir Sorokin har etiketterats postmodernist med tilltro till objektiva sanningar raserade, utan ideologier eller tillförlitliga religioner. Hans böcker har översatts till många språk. I det heliga Rysslands tjänst med handlingar förlagd till åren 2027 definieras som postapokalyptisk science fiction. Även om det är lite som skulle kunna skilja boken från rent dystopiska berättelser; det förtryckande samhällssystemet finns ju fortfarande kvar.

Robert W sa...

Om vi bortser från de rituella sexorgierna i bastun så verkar det som att Sorokin redan 2006 såg vart Ryssland var på väg. Tack för smakbiten!

Ama de casa sa...

Tack för smakbiten och ha en skön söndag!

Mrs Calloway sa...

en bok att sätta upp på den berömda listan. jag älskade Snöstormen. tack för smakebiten!

Paula Merio sa...

Jag har faktiskt en annan Sorokin i min bokhög, nämligen Manaraga- mästerkockens dagbok. Jag har läst honom tidigare och trivs med hans sätt att skriva. Den här är ju nästan obehagligt nära verkligheten...
Tack för smakbit

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Snöstormen sparar jag till hösten.

Paula, lånade den på biblioteket men blev inte läst då.

znogge sa...

Tack för smakbiten. En bok vars handling känns oroväckande aktuell tyvärr...

Klimakteriehäxan sa...

Den vill jag nog läsa. Tyckte hans "Snöstormen" var kanon.

Cinnamon sa...

Låter inte som din smakbit är så otrolig...
Tack för den. Har inte läst något av författaren.

Bokdamen sa...

Känns som det kan finnas aktuella saker i den, tyvärr. Tack för smakbiten.

Lottens Bokblogg sa...

Ibland kan dystopier vara obehagligt förutsägande

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, ibland kommer författare skrämmande nära.

Lotten, skickliga författare kan spå trovärdigt.

Åsa sa...

Tack för smakbiten. Det där lät ju intressant. Eller vad man ska kalla det. :) Har tagit paus från dystopier ett tag.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, blandning av dystopi och satir...?