Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 juli 2022

äntligen hittat Malte Persson

Letat efter Malte Perssons brunnslockspoesi, och där är han alldeles framför näsan på mig utanför Stadsbiblioteket.


Regnet hänger i luften
och staden i regnet:
en flytande framtid,
ett flygande förflutet,
där molngrå murar
faller i spridda skurar
av ögonblick
mellan himmelskt
och kommunalt.

             Malte Persson

Karin Boye intill tittar även på Anna Greta Wide (HÄR) och Lina Ekdahl (HÄR). Ska kolla även på Wieselgrensplatsen på Hisingen.

8 kommentarer:

Mösstanten sa...

Det är så roligt med de där brunnslocken. Måste väl se till att det blir en Göteborgsredaktionen någon gång och att jag kommer ihåg att titta efter dem.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, inte alltid man tittar på fötterna på promenader

Znogge sa...

Så fint med poesi på brunnslocken!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, roligt att upptäcka dem 😊

Christina Karlsson sa...

Gillar Maltes brunnlockspoesi. Finns en del i Malmö :)
Upppfriskande inslag i vardagen.
Allt gott!

Hanneles bokparadis sa...

Christina, visst är Malte bra, tidlös!

Lena i Wales sa...

Tack för tipset, detta har jag missat!
Har dock sett Karin Boyestatyn.

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, där kan du se alla tre författares brunnslockspoesi.