Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 juli 2022

Den unge Walters lidanden av Augustin Erba - smakbit

Den unge Walters lidanden (2022) av Augustin Erba om den hypokondriska Walter som lever ett nervöst liv som chef för ett litet bankkontor i Täby när han oväntat blir befordrad. Huvudkontoret är över inte bara hans ambitionsnivå utan också hans kompetensnivå. Walter har redan fullt upp med sin frånvarande sambo och de symtom han ser som tecken på en nära förestående död. Men hur sjuk är han egentligen? Och hur ska det gå när hans första uppdrag är att åstadkomma ett öppet kontorslandskap, som ingen gillar och facket lägger sig i.

"men jag får både hjärtklappning och ångest av kaffe. Jag misstänker också att det inte är själva kaffet som minskar tarmcancern, utan att det får fart på magen, jag skulle gissa att förstoppning är dåligt för tarmen. Och jag äter redan en matsked linfrön om dagen, dock inte krossade linfrön eftersom det har visat sig att de ger ifrån sig för mycket cyanid.
   Te duger på morgonen, jag dricker det utan mjölk för att inte mjölkproteinet ska neutralisera antioxidanterna.
" (sid 57)  Flera smakbitar: HÄR.

17 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

det där blir inte bra. om peristaltiken ska gå före jobbet så blir han inte långvarig där.

Monika sa...

Ja, det är inte lätt att tänka på allt som är farligt. Stackarn.

znogge sa...

Tack för smakbiten. Boken verkar mycket intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, mycket att oroa sig över

Monika, inte bra att tänka för mycket.

Znogge, tror att du skulle gilla denna.

Robert W sa...

Tur att jag inte är så orolig över vad jag äter.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Verkar rolig. Hoppas det slutar bättre för Walter än för Werther...?

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, oroa sig för mycket är inte nyttigt.

Hanna, det är frågan…

Lottens Bokblogg sa...

Det låter som han oroar sig för det mesta.

Bokdivisionen sa...

Erba står på min lista över författare jag borde läsa!

Paula Merio sa...

Där har vi en äkta hypokondriker, fy så jobbig! Tack för smakbit, har läst Erba men inte denna.

Cinnamon sa...

Det låter som han ororar sig för allt. Jobbigt...
Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdisionen, min andra bok av Augustin Erba, olika genrer

Cinnamon, jobbigt att oroa sig så.

KajsaLisa sa...

Ha ha, den mannen verkar ha problem :)

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, på flera plan 🙂

Klimakteriehäxan sa...

Har tänkt läsa Erba, det har bara inte blivit av.

Åsa sa...

Han verkar ha mycket att hålla reda på. Tack för smakbit.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, intressant författare.

Åsa, stressigt liv.