Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 juli 2022

visdomsord #197

Biblioteket delar ut trevliga bokmärken, en favorit:
"Låna aldrig ut Dina böcker. Ingen lämnar någonsin dem tillbaka. De flesta böcker jag har i min boksamling, har mina vänner lånat mig"
          Anatole France
Kanske även Gerd, och BP har bokmärken.

14 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Jag lånar ogärna ut böcker numera, sedan många bara "försvunnit". De man lånar på biblan blir ju i a f efterlysta, så dem glömmer man inte.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Haha, underbart.

znogge sa...

Jag är alltid noggrann med att lämna tillbaka lånade böcker men har råkat ut för det motsatta. Därför är jag sparsam med att låna ut böcker numera.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, jag lånar inte heller ut mina böcker, om de kommer tillbaka kan de vara i dåligt skick, jag har referensbibliotek; man får läsa på plats.

Hanna, verkligen fyndigt 🙂

Znogge, tråkigt när folk inte är rädda om andras saker.

Susjos sa...

Tänkvärda ord på de bokmärkena!
Ha en fin lördag!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, önskar detsamma!

Veiken sa...

En klok man Anatole France!
Trevligt med bokmärken från biblioteket!

BP sa...

Hahaha! Klockrent!
Jag kan ge bort böcker som i mitt lilla pandemibibliotek i entrén. Men jag lånar sällan ut böcker. Bara till personer jag känner.

femfemman sa...

Haha! Lånar sällan/aldrig av andra. Övertar /byter pockets med dottern. Är de väl lästa, så är de förbrukade eller rättare sagt färdiga att återanvända.Ha det gott!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, Anatole France fick Npbrlpriset 1921, nån gång ska ja läsa honom.

BP, få böcker jag vill låna ut, men ger bort ibland.

Anna-Lena, förbrukade pocket har jag inte, är lika rädd om alla mina böcker.

KajsaLisa sa...

Ha ha, den var bra, eftersom det mesta av mina böcker är facklitteratur som aldrig blir utläst så är jag väldigt noga med det här.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, lite som hemma hos mig, många som lite svåra att få tag på 📚

Mösstanten sa...

Den var bra!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, eller hur, Anatole France ska jag ju läsa nån gång.